zaterdag 31 december 2016

Onderhoud wandelschoenen

Als je een paar schoenen koopt, dikke kans dat je dan ook met een of ander smeerseltje of een spray de deur uitloopt. En dat niet alleen bij de outdoorshop, als je een paar mooie wandelschoenen koopt maar ook bij de plaatselijke Scapino. Inmiddels hebben we een behoorlijke verzameling schoenchemicaliën in de kelder staan. Sommige van die potjes nog nooit gebruikt. Tijd om eens te kijken wat het allemaal is.

Waarmee behandel je het leer
De Duitsers en de Engelsen weten het wel. In het Duits is schoensmeer "Wachs" en in het Engels "Wax". Voor zover ik kan nagaan is dat ook zo. Maakt niet uit of het nou om schoencrème, schoensmeer, wax emulsie, een spuitbus met impregneermiddel gaat, leer behandelen we met wax. Hetzij op synthetische (paraffine), hetzij op natuurlijke basis (bijvoorbeeld bijenwas of lanoline -schapenvet).
De opzet van al deze middelen is om uitdroging en scheurtjes van het leer te voorkomen, en verder je schoenen waterafstotend en zo mooi mogelijk te houden. Dat laatste is eigenlijk best lastig voor dingen waarmee je beoogt om ermee door veld en beemd te struinen en modder te trotseren.
Zelf gebruik ik een spuitbus met wat heet impregneermiddel, zolang als het leer (nubuck) nog een beetje z'n oorspronkelijke"look" heeft. Ik spuit ze in als het vocht van het natte gras of de regen er niet meer  in druppels van afrolt, maar het leer duidelijk doordrenkt raakt en het lang duurt voor het weer droog is. Eén keer spuiten is daarbij niet voldoende heb ik gemerkt. Reden waarom ik zoals ik ergens las, ze een keer of drie achtereen met de spuitbus te lijf ga en ze tussendoor laat drogen.
Wordt het leer echt glimmend, dan het zij zo en gebruik ik een wax in de vorm van een crème. Schoensmeer dus. Een aantal jaren heb ik een wax emulsie gebruikt dat je min of meer deppend met behulp van een sponsje moest aanbrengen. Een heel gedoe. Ik ben tot de conclusie gekomen dat wax in de vorm van schoensmeer, gewoon veel makkelijker aanbrengt en qua water afstotendheid minstens zo goed werkt. Als ooit het nubuck weer uit de mode raakt zal ik dan ook zeker geen spray meer gebruiken.

Drogen en schoonmaken
Ook als het leer van m'n schoenen erg nat is, zet ik ze schoenen als gebruikelijk weg in de gang onder de kapstok. Ze drogen vanzelf wel. En nee, niet onder de verwarming, Dan zie je het leer als het ware verdrogen en de scheurtjes erin springen.
Schoonmaken doe ik als het kan droog of zo nodig met water en een borstel, gewoon onder de tuinkraan.

En verder
Op grond van mijn eigen ervaringen vind ik dit voldoende. Over het algemeen zijn m'n wandelschoenen, na ca 4 à 5 jaar intensief gebruik,op. Dit vooral omdat m'n zolen dan volledig vergaan zijn en niet het bovenwerk. Maar voor wie meer wil, bij deze enkele links betreffende de onderhoudstips van enkele gerenormeerde schoenmerken als  Lowa, en Hanwag, en het tijdschrift voor de buitensport Op Pad.

Afsluitend wens ik een ieder een prettige jaarwisseling toe en alvast veel geluk, gezondheid en wellicht veel wandelplezier voor het komende jaar. Overigens ben ik van plan om voorlopig geen schoensmeersels en dergelijke meer te kopen. Maar dat terzijde.

6 opmerkingen:

  1. In Veenendaal is schoenmaker denOuden die wandelschoenen en sportschoenen verzoolt. Op die manier kunnen de schoenen iets langer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zweer bij ledervet glimt niet zo als schoensmeer maar is overall beter en blijft de schoenen langer mooi.Doe net zo lang met de schoenen bij voorkeur Haix :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zie je maar weer. In ieder geval niet telkens weer iets anders. Geen idee wat ledervet eigenlijk voor spul is, of weet jij dat misschien?

      Verwijderen
    2. Nee, niet naar gekeken maar is deze van Rapide

      https://www.agradi.nl/rapide-ledervet-zwart-1000ml.htm

      Houd leer mooi van kleur,soepel en waterafstotend.

      Verwijderen
    3. Yep, hier ook Rapide leervet. Savonds insmeren, volgende morgen uitpoetsen.

      Verwijderen
  3. Ik onderhoud mijn schoenen eigenlijk helemaal niet goed genoeg als ik dit zo lees. Ook mijn hardloopschoenen eigenlijk niet...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen