donderdag 24 november 2016

Snurken - update -

Ruim een jaar geleden plaatste ik een blog over snurken en wat ik tot dan toe geprobeerd had om dit fenomeen tot aanvaardbare proporties terug te brengen.
Ik gaf aan dat wat afvallen en vooral het verhogen van m'n hoofdeind het meeste effect hadden.
Wat ik daarbij nog vergat, is dat ik ook zoveel mogelijk op een zij probeer te slapen.

Tijd voor een update
Geleidelijk aan begon ik toch weer wat meer te snurken. Niet op een niveau zoals voorheen, maar toch. Op een gegeven moment zag ik op de Belgische TV een uitzending over snurken waarbij verhaal verteld werd van een groep snurkers die men tongspieroefeningen liet doen en waarbij duidelijk verbetering werd bewerkstelligd. Heel summier kwamen wat oefeningen aan de orde. Wat zoeken op internet resulteerde in de volgende oefeningen die ik sinds die tijd ongeveer 2x per dag doe. Ongeveer, want ik vergeet het ook wel eens.
  1. Druk met de tip van je tong tegen je verhemelte (vlak achter je boventanden) en laat vervolgens je tong voorzichtig naar achteren glijden (waarbij je wel de druk blijft vasthouden); 
  2. Voer druk uit met je tong tegen je ondertanden, en houd daarbij je tong naar beneden gedrukt. 
  3. Druk je gehele tong afwisselend krachtig tegen (in) je boven  en daarna je onder verhemelte.
  4. Doe je mond wijd open zeg afwisselend ‘aaaah’ en 'ooooh';
  5. Doe alsof je zeer krachtig kauwt (hierbij voel je de spieren van je keel en kaak meedoen);
  6. Druk met je tong eerst je ene en daarna je andere wang krachtig naar buiten en geef daarbij met je wang zoveel mogelijk tegendruk; 
  7. Steek je tong uit en beweeg deze  heen en weer waarbij je telkens je mondhoeken aan raakt;
  8. Steek je tong maximaal uit en houdt dit ca 10 sec.vast.
Elke oefening doe ik ongeveer 10 keer. In z'n totaliteit ben ik er misschien 10 minuten per dag mee bezig. En het effect? Ik heb het snurken nog steeds in de hand. Zelfs zodanig dat we de stap gewaagd hebben om een camper(een tweede handsje hoor) aan te schaffen.

Als je ook snurkt, denk dan ook eens het dagelijks doen van wat eenvoudige tong- en keelspieroefeningen.

8 opmerkingen:

  1. Ik ga dit aan mijn man doorgeven want die snurkt best veel. Ook al ontkent hij het vervolgens....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vrouw snurkt ook altijd, als ik haar dan een duwtje geef gaat ze op haar zij liggen en is het over. Af en toe worden er complete bomen omgezaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, beetje laat maar kunnen je blogs ook in chronologische volgorde gezet worden?
    Snurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp niet wat je daarmee precies bedoelt. Voor zover ik kan zien zijn ze dat?

      Verwijderen
    2. De meeste bloggers hebben rechts een archief op maand, dan kun je dat goed zien wat er in welke maand en dag gepubliceerd is

      Verwijderen
    3. Bij mij rechts onderaan, als dat is wat je bedoeld? Het blijft worstelen mat de ruimte, maar ik zal het weer eens wat rangschikken. Bedankt voor je opmerking

      Verwijderen
    4. Heb hem nu overigens links gezet.

      Verwijderen