dinsdag 8 maart 2016

Wandelen - Randstad Trail: Den Haag -> Delft (16 februari 2016)

Centraal Station Den Haag (1975)

 

Station Delft (2015)
Na de aanschaf van nieuwe lonten voor onze olielampjes (zie voorgaand blog) lopen we weer terug naar het Haags Centraal Station om vandaar te starten met onze wandeling van Den Haag naar Delft. We hebben mazzel. Het waait nauwelijks en de zon schijnt.

In het Centraal StationHet Plein
Vanaf het station lopen we eerst richting het Plein waar de ingang van de Tweede Kamer zich bevindt. In een friettent met uitzicht op het Plein scoren we een patatje en zien we dat er voor het gebouw van de Tweede Kamer gedemonstreerd wordt. Aan de uitbater van het etablissement vraag ik of hij ook weet waarom er gedemonstreerd wordt. Hij weet het niet, er zijn zo vaak demonstraties. Als we er even later langs lopen blijkt het om een stilte-actie tegen armoede te gaan.Verder zien we hier in de omgeving nog allerlei bekende punten die met de regelmaat van de klok ook op de televisie te zien zijn, zoals het poortje waar de gouden koets op de derde dinsdag in september altijd doorheen rijdt, het torentje van de minister president, de Hofvijver en het Mauritshuis.

De RidderzaalDe Passage
Na het Binnenhof lopen we door de Haagse Passage. Onder andere op wikipedia kun je lezen dat:
de Haagse Passage in 1885 in gebruik werd genomen en dat deze winkelgalerij met allure, samen met de passages van Milaan, Moskou en Brussel tot de mooiste, nog bestaande winkelgalerijen van Europa behoort. 
 
ChinatownPortiekwoning
En daarna volgen de wijk die Chinatown wordt genoemd en het station Hollands Spoor. De bevolking lijkt hier uit alle streken van de wereld te komen. Geleidelijk aan wordt de stad jonger en worden eigentijdse flatgebouwen afgewisseld met woningbouw uit de dertiger jaren. We komen langs dezelfde soort portiekwoningen die we ook al eens in Amsterdam zagen en waan ik me even daar op het Surinameplein.

Buitenplaats WelgelegenRijswijk
Min of meer onverwacht houdt de stad op en bekruipt ons het gevoel in een dorp te zijn beland. We blijken in Rijswijk te zijn aangekomen. Wat ons betreft qua sfeer een compleet andere omgeving.

De VlietDelft
Vanaf Rijswijk lopen we langs het jaagpad van de Vliet naar Delft. De Vliet is een in de middeleeuwen gegraven vaart die van Leiden, via den Haag naar Delft loopt. Daar mondt het kanaal in de rivier de Schie, die op zijn beurt weer bij Rotterdam en Schiedam in de Nieuwe Maas uitkomt.
Eigenlijk lopen we hier langs water waar we al eerder langs gelopen hebben, namelijk het verlengde van de Haarlemmertrekvaart en de Leidsevaart.

KoffieDelft
We zien de toren van de Nieuwe Kerk al een tijdje aan het einde van de Vliet liggen, maar tenslotte bereiken we toch Delft. Tja wat moet je er van zeggen. Hollandser dan Hollands, compleet met grachtjes, geveltjes, toeristen, Delfts-blauw, souvenirs, de grafkelder van de Oranjes, koffie met appelgebak, een accordeonist aan de voet van het standbeeld van Hugo de Groot, het straatje van Vermeer en tenslotte ook nog een een gloednieuw, hightech station met een spoorbaan onder de grond.
Op een mooie dag willen we hier weer terugkomen om dan door Midden-Delfland te lopen. Nog nooit geweest. We zijn benieuwd.

← vorige etappe ............ volgende etappe →

Karakteristiek van de wandeling
Behalve het stukje langs de Vliet betreft het hier feitelijk een stadswandeling en loopt deze volledig over verharde wegen en paden. Horecagelegenheid kom je veelvuldig tegen. Wij vertrokken om ca 12.45 uur vanaf Station Den Haag en arriveerden om 16.45 uur  bij het Station Delft. De totale afstand van de geplande route bedraagt ca 14 km.
De wandeling is niet gemarkeerd, dus moet je gebruik maken van een goede kaart. Ook kun je het gpx bestand van de gevolgde route, onder aan deze pagina downloaden en in een navigatie-app van je smartphone deponeren. Zelf gebruik ik hiervoor momenteel afwisselend de apps "MyTracks" en "OsmAnd". Deze apps bevallen me goed. Wel vind ik de kaarten van "OsmAnd" fraaier en bieden ze wat meer informatie.


Indien gewenst: .  M.b.t. het gebruik van OsmAnd: zie video-instructie.

3 opmerkingen:

  1. Leuk voor mij om te lezen. Toen ik 40 jaar geleden ging samenwonen in Den Haag was dat in wat nu heet China Town, ook heb ik 10 jaar in Delft op een kantoor aan een van de grachten gewerkt en de laatste jaren vlakbij Centraal Station en ik woonde in Rijswijk. De hele route ken ik dus erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je het herkent. Er valt ook in deze omgeving, lopend heel veel te zien en te ontdekken. Maar dat geldt wat mij betreft tot nu toe voor de hele Randstad.

      Verwijderen
  2. Wat een leuke route! Ik ken deze steden niet of nauwelijks, maar het lijkt me een heel leuk uitje voor mij en mijn man. Ik krijg gelijk zin in patat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen