maandag 8 februari 2016

Controleer de zekeringen van je meterkast!

Een week of wat geleden werd bij ons een slimme meter geplaatst. Toen de monteur vertrok vertelde hij me dat de zekeringen (zekeringsautomaten) van de meterkast waarschijnlijk defect waren en dat dit gevaarlijk was. Ik was me van geen kwaad bewust en heb toch maar de installateur bij ons uit het dorp gevraagd langs te komen. Deze bevestigde het verhaal van z'n voorganger. Ik begreep dat de zekeringen de stroomtoevoer moeten onderbreken als er sprake is van:
  1. kortsluiting;
  2. overbelasting (één of meerdere apparaten aangesloten op één een dezelfde groep, die met elkaar -voor deze groep - teveel verbruiken);
  3. een apparaat dat door het en of andere defect onder spanning staat (bijvoorbeeld de wasmachine, magnetron etc.) en waardoor je dus een "optater" kunt krijgen als je het aanraakt.
Daarom toch maar opdracht gegeven om de boel te repareren en dus werden er nieuwe zekeringen geplaatst.

Periodieke controle
Achteraf had ik aan m'n installateur nog één vraag. Hoe had ik kunnen weten dat de boel niet in orde was?
Daarop attendeerde hij mij op de testknopjes. Op iedere zekering - en ook op de eventuele aardlekschakelaar - zit zo'n ding. Als het goed is wordt, als je erop drukt, de stroomtoevoer onmiddellijk onderbroken. Het zich naast het testknopje bevindende handeltje slaat dan om. Als de zekering kapot is hoor je hooguit een wat knetterend geluid.
Je kunt de stroom opnieuw inschakelen door het handeltje weer terug te zetten.

Volgens de volgens de bij de zekeringen behorende gebruiksaanwijzing, moet deze controle halfjaarlijks worden uitgevoerd.
Mocht je wekker of bijvoorbeeld de klok van je magnetron toevallig op de zekering van de groep die je test  zijn aangesloten, dan moet je deze opnieuw instellen. De stroom is er immers af geweest.  Mede daarom wordt wel geadviseerd  om de controle van de zekeringen te doen op het moment dat je je klokken toch moet verzetten. Dus ten tijde van de overgang van de zomer- op de wintertijd (en andersom).

Tenslotte
Zo, weer een ervaring rijker. Nu alleen nog de rekening betalen. Geen flauw idee wat het me kost, maar dat het in orde gemaakt moest worden was me wel duidelijk.

Vraag
Kijken jullie regelmatig of de zekeringen op je meterkast het nog doen en als je er nu toch even naar kijkt, zijn ze het dan allemaal nog in orde?

7 opmerkingen:

  1. nope, dat kan ook niet, want ik heb nog zo'n ouderwetse met echte stoppen, die doen het of ze doen het niet. Met van die mooie draaischakelaars om ze uit te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zit er ook geen aardlekschakelaar op je meterkast?

      Verwijderen
  2. Ik moet bekennen dat ik het nooit controleer. Wanneer de klok straks weer een uur vooruit gaat, zal ik er aan denken !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yep. Hubble is elektricien geweest dus hij weet hoe het werkt. Ik ben van de ketel en het water. Hebben we het netjes verdeeld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de duidelijke uitleg met plaatje! Ik wist dit niet, maar ga het nu zeker controleren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen