donderdag 14 januari 2016

Gelezen: Dictator

Vlak voordat ik in  20011 voor de eerste keer naar Rome ging las ik een tweetal boeken, Imperium (2006) en Lustrum (2009) van Robbert Harris. Beide boeken vormen de eerste twee delen van een politieke thriller, welke gebaseerd is op ware gebeurtenissen uit het leven en werk van Cicero. Cicero was advocaat, redenaar, filosoof en bovenal politicus ten tijde van het oude Rome (106 - 43 voor Christus). Daarbij was hij tevens tijdgenoot, collega en concurrent van onder andere Caesar. Harris laat het verhaal vertellen door Tiro. Ook Tiro is een figuur die werkelijk geleefd heeft. Behalve slaaf van Cicero, was hij ook zijn vriend en secretaris.

Imperium verhaalt over de wijze waarop Cicero binnen de Romeinse Republiek steeds meer invloed en macht weet toebedeeld te krijgen. Met andere woorden hij maakt carrière in de politiek. Van de wijze waarop hij en tijdgenoten daarbij te werk gingen, kun je ook vandaag de dag nog de voorbeelden terug zien.

Lustrum gaat over de periode waarop Cicero door de senaat tot consul (hoogste magistraat) is benoemd. Alles gaat goed tot het lichaam van een ritueel geofferd kind wordt gevonden en waardoor een web van verdorvenheid en corruptie boven water komt. Ter verklaring van de titel: op wikipedia kun je lezen dat een lustrum oorspronkelijk een zoenoffer was dat eens per vijf jaar door de Romeinen werd gehouden.

Indertijd was ik behoorlijk onder de indruk van beide boeken. Wat mij betreft is de schrijver er goed in geslaagd om op een boeiende manier, een turbulente periode uit de Romeinse tijd te laten herleven. De verhalen zitten vol met wetenswaardigheden over dingen die echt gebeurd zijn, mensen die echt geleefd hebben (ook Tiro) en waarvan ook nu nog de entourage te zien is. Toen we daar indertijd waren leken al die oude steenklompen tot leven te komen, meer dan als ik de boeken niet kort daarvoor gelezen had. Een beetje het feest van de herkenning dus.

Maar goed, ik  was erg benieuwd naar het derde deel van de trilogie. Dat liet even op zich wachten. Onverwacht kreeg ik toch nog  het laatste deel "Dictator" onder ogen. M'n zoon had het gekocht, en toen hij het uit had mocht ik het lezen.

Volgens mij, opnieuw een schitterend boek. Als je een beetje van een thriller houdt en wellicht ook van geschiedenis, lezen!


N.B. Overigens loopt het met Cicero, net als met Ceasar, uiteindelijk slecht af.

1 opmerking:

  1. Bedankt voor de review. Ik merk dat dit genre me minder aanspreekt op het moment.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen