maandag 4 januari 2016

Bakken met kwark-oliedeeg

Naar aanleiding van het online zetten van de bakcalculator (zie mijn vorige post) was ik door m'n zwager op het spoor gezet van kwark-oliedeeg. Ik kende het niet. Enkele recepten die hij me toestuurde en internet brachten verheldering. Vooral op Duitse sites kun je er veel over lezen en het wordt voor van alles en  nog wat gebruikt. Vlaai, quiche,  pizza, hartige en zoete broodjes etc. Zeker in vergelijking tot brood is het een betrekkelijk eenvoudig kneeddeeg, dat maar kort gekneed hoeft te worden. En niks geen 1e rijs en 2e rijs bij de verwarming, onder een vochtige doek of iets dergelijks.
Om het uit proberen heb ik me maar eens aan een zestal kaasbroodjes gewaagd. Bolletjes van kwark-oliedeeg gedraaid, bovenop nat gemaakt, geraspte kaas er boven op en vervolgens bij 200 °C per bakblik, hup de oven in. En toen maar wachten. Al gauw kwamen ze omhoog en geleidelijk aan kregen ze een aangename bruine kleur. Dat schiep hoop. Na ruim 20 minuten haalde ik ze uit de oven en hebben "N" en ik er elk één, nog wel een beetje warm, opgegeten.
Wat de smaak betreft mocht het voor mij wel wat hartiger. Dus de volgende keer wat meer zout en kaas gebruiken en wellicht ook wat peper. Verzin het maar. Maar verder waren ze prima. Knapperige korst en ook van binnen zagen ze er goed uit. Bij "Heel Holland Bakt" zouden ze zeggen dat het deeg goed tot ontwikkeling gekomen was.

Voor een wat uitvoerigere beschrijving van de wijze van bakken verwijs ik je naar de bakcalculator. Onder het kopje kneeddeeg heb ik hierin een tweetal basisrecepten voor gebak van kwark-oliedeeg opgenomen.

Omdat ik voor de eerste keer zes broodjes wel genoeg vond, heb ik van alle hoeveelheden de helft genomen. In de bakcalculator kun je dit doen door bij "Gewicht totaal" het weergegeven totaal gewicht naar keuze te wijzigen, waarna gewicht van alle ingrediënten afzonderlijk, eveneens naar verhouding wordt aangepast.

Wat ik al zei, we hebben er twee opgegeten. De rest is ging de vriezer in. Zullen we morgen soldaat maken. Zal de korst wel wat minder knapperig zijn.
Binnenkort wil ik me ook eens aan de Zeeuwse bolussen wagen. Jawel, eveneens op basis van kwark-oliedeeg.

6 opmerkingen:

  1. Dat kende ik nog niet. Geen 1e en 2e rijs klinkt heel aantrekkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verbaasde mij ook, zo makkelijk als het ging.

      Verwijderen
  2. Op het blog van Annemiek van Deursen (mijmeringen) heeft ook eens een kwarkdeeg gestaan. Ik heb het nog niet geprobeerd maar het lijkt me prima. Gezonder dan boter ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wellicht, maar toch ook weer wat calorierijker en vetter dan gewoon brood dat alleen uit water, bloem en gist bestaat.

      Verwijderen
  3. Ik vind ze er in ieder geval wel heel goed uitzien zeg! Ze lijken een beetje op oliebollen vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja ik moet nog wat doen aan de vormgeving.

      Verwijderen