zaterdag 17 oktober 2015

Windows 10 geïnstalleerd

Deze week heb ik ter vervanging 8.1, Windows 10 geïnstalleerd. Met het oog op eventuele kinderziektes heb ik er even mee gewacht, maar toen die uitbleven ben ik er ook maar aan begonnen.
Ik startte de upgrade door op het pictogram te klikken dat in de rechter hoek, onder aan het scherm stond weergegeven. Daarna liep het eigenlijk vanzelf. Het enige wat daar verder nog over valt op te merken, is dat de computer bij mij er ongeveer twee uur mee bezig was. Dus daar moet je wel mee rekening houden.
Na afloop van het proces moest ik aangegeven dat ik akkoord ging met de instellingen zoals deze door Microsoft waren bedacht. Omdat ik geen alternatief zag bevestigde ik dat, maar onthield het toch. Daarna kon ik de boel weer opstarten.

Enkele bevindingen
  • Het opstarten van de computer zelf, en Internet Explorer (in Windows 10 heet dat nu Edge), gaat bij mij thans duidelijk sneller dan ik gewend was. Best prettig. Ook staan de met Edge uitgevoerde zoekopdrachten binnen de kortste keren op het scherm;
  • Het verschil met Windows 8.1. is wat mij betreft niet echt opmerkelijk. Daar was ik overigens ook niet ontevreden over;
  • Omdat ik na de installatie, expliciet akkoord  moest gaan met de instellingen zoals deze door Microsoft zijn bedacht, ging ik op zoek naar de plaats waar je de privacy instellingen in Windows 10 kunt aanpassen. En jawel, alles stond open, oftewel op "ja" ingesteld. Apps mochten onder andere zomaar:
    • mijn camera, microfoon, accountgegevens, contactpersonen en agenda gebruiken. 
    • SMS berichten lezen of verzenden. 
    • Radioverkeer (zoals Blue Tooth) voor het verzenden en ontvangen van gegevens, in- dan wel uitschakelen.
    Ik zette vooralsnog alles op "nee". In de onderstaande video heb ik weergegeven hoe ik dat gedaan heb, zodat je dat als je dat wilt, zelf ook kunt doen.
video

Een dag later bladerde ik in de boekwinkel, even door een boek over Windows 10. Daar werd ik in m'n  keus bevestigd. Ook las ik daar dat als het bijvoorbeeld voor een app nodig is om je camera te gebruiken, dat daar dan om gevraagd zal worden. Vervolgens kun je deze alsnog inschakelen.

Tenslotte
Het upgraden is goed verlopen. Alhoewel toch ook weer niet helemaal. Alvorens met het upgraden te beginnen had ik een backup moeten maken van de bestanden, waarvan ik niet wilde dat ze verloren zouden gegaan. Gewoon niet aan gedacht. Ik ben niks kwijt geraakt, maar voor de zekerheid kun je dat toch maar beter even wel doen.

4 opmerkingen:

  1. Voor mijn email verkeer gebruik ik MS OUTLOOK. Werkt dat programma na de upgrading van Windows10 gewoon weer? Omdat ik daar bang voor ben , heb ik nog steeds niet Windows10 laten installeren. Wie weet dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf gebruik ik voor m'n email geen MS Outlook. Gebruikservaring heb ik er dus niet mee maar ik verwacht geen grote problemen omdat het net als Windows ook een Microsoft product betreft. Zelf gebruik ik zelf ipv MS Outlook, het gratis programma Mozilla Thunderbird. Dit is ook goed blijven werken al moest ik wel wat resetten. Voorts kun je als de installatie je achteraf niet bevalt Windows 8.1 of 7 gewoon weer terug plaatsen (je oude versie blijft nog twee maanden op je computer staan). Tenslotte is het verstandig om wat ik al aangaf, van e.e.a. een backup te maken.

      Verwijderen
  2. Mooi, dank voor de uitleg!
    Dan gaan we hem hier binnenkort ook maar es installeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat het goed is gegaan. Ik heb zelf een Mac dus ik hoefde dit gelukkig niet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen