maandag 28 september 2015

Wandelen - Randstad Trail: Hillegom -> Voorhout (21 september)

Station Hillegom (2000)

 

Station Voorhout (1997)
Vandaag gaan verder waar we twee weken gebleven waren. We verlaten station Hillegom en steken bij het buurtschap 'de Zilk'. weer de Leidsevaart over die hier inmiddels de Haarlemmertrekvaart heet. Op een website "Verhalen over toen" staat vermeld dat:
de vaart in 1657 officieel werd geopend en dat hij 30 kilometer lang is. De dienstregeling van de trekschuiten omvatte indertijd acht schuiten per dag in beide richtingen, plus een nachtboot. De reisduur was vier uur. Na de aanleg van een spoorlijn in 1842 eindigde de dienstregeling in 1860.
Vlak voordat we de trekvaart oversteken passeren we nog een protestbord. De bewoners hier blijken actie te voeren tegen de komst van de Duinpolderweg, een toekomstige verbindingsweg tussen de N205 (in de Haarlemmermeer) en N206 (de provinciale weg vanaf De Zilk, richting het zuiden). Ik kan me voorstellen dat ze er daar niet op zitten te wachten.
We wandelen onder de N205 door en lopen dan vrijwel gelijk weer de duinen in. Hier slaan we linksaf en lopen daarna langs de (binnen)rand van de duinen, met af en toe uitzicht op de daaraan grenzende geestgronden.


Groen en stil, dat is het er. We passeren een zweefvliegterrein en het terrein van een golfclub, tot we uiteindelijk Noordwijk-Binnen (Boerenburg) bereiken.



Omdat we ondertussen wel trek hebben, duiken we de eerste de beste friettent in die we tegenkomen. We vragen of we daar ook koffie kunnen krijgen. Dat kan. Als ik een foto maak reageert een klant met: "wat doe je nou, je maakt toch geen foto van me hé"? "Ik word in zeven staten gezocht !". De koffie smaakt prima en €1,50,- is echt niet te veel betaald.
We stappen weer op en volgen daarna min of meer de kortste route naar Voorhout. Een bijster drukke weg en niet zo geschikt om langs te lopen. Achteraf had ik de wandeling beter over het iets verderop gelegen landgoed Offem kunnen plannen. Maar ja, ik wilde de wandeling niet te lang maken en maakte een keus. Vandaar.

Bij Voorhout steken we -daar is 't ie weer- de Haarlemmertrekvaart over en lopen door de Herenstraat naar het station.



← vorige etappe ............ volgende etappe →

Karakteristiek van de wandeling
De wandeling loopt naar schatting voor 50% over onverharde wegen en paden en voert voor het grootste gedeelte langs de binnenrand van het duingebied. Horecagelegenheid is er onderweg niet of nauwelijks. Wij vertrokken om ca 12.00 uur vanaf Station Hillegom en arriveerden om 16.30 uur bij Station Voorhout waar we de trein weer terug namen. De totale afstand van de geplande route bedraagt ca 18 km.
De wandeling is niet gemarkeerd, dus moet je gebruik maken van een goede kaart. Ook kun je het gpx bestand van de gevolgde route, onder aan deze pagina downloaden en in een navigatie-app van je smartphone deponeren. Zelf gebruik ik hiervoor momenteel afwisselend de apps "MyTracks" en "OsmAnd". Deze apps bevallen me goed. Wel vind ik de kaarten van "OsmAnd" fraaier en bieden ze wat meer informatie.


Indien gewenst: .  M.b.t. het gebruik van OsmAnd: zie video-instructie.

4 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen, ik kom uit die buurt

    Ik ben geen wandelaar en word alleen al moe bij het idee van zo'n lange wandeling;-]] respect dus!

    groet Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat maken jullie toch altijd prachtige wandelingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LOL! Wat een grappige klant: 'Ik word in 7 staten gezocht.' : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen