zondag 13 september 2015

Sparen, aflossen of beleggen

Eind augustus vestigde ik in een blog de aandacht op het bericht op nu.nl dat het Nibud samen met enkele ander partijen , het Startpunt Geldzaken hadden opgericht. Doel van dit samenwerkingsverband is om middels "geldplannen" de financiële zelfredzaamheid van huishoudens te bevorderen. Eén van die geldplannen is het geldplan "Sparen, Aflossen of Beleggen".

Nieuwsgierig geworden door deze aankondiging en het feit dat het onderwerp nogal eens de revue op de diverse blogs passeert, heb ik het eens instrument eens uitgeprobeerd. Kortweg komt het wat mij betreft op het volgende neer:
  • Zorg ervoor dat je huis niet onder water staat en overweeg eventueel ook zoveel af te lossen dat de hypotheekschuld nog zo'n ca 80 % van de WOZ waarde bedraagt.  Als nadeel van extra aflossen wordt genoemd dat je dan niet meer over dat geld kunt beschikken en dat aflossen ook fiscale gevolgen heeft. Voorts worden nog enkele tips gegeven indien je een extra aflossing overweegt;
  • Zorg voor een redelijke financiële buffer;
  • Heb je dan nog spaargeld over en verwacht je dat niet tussen nu en 5 jaar nodig te hebben, dan zou je volgens de rekentool vooral ook eens beleggen kunnen overwegen. Vervolgens wordt wel geattendeerd op de risico's van beleggen, maar ook sparen is daar niet absoluut van gevrijwaard. Wat dat betreft meldt de tool:
    spaargeld wordt minder waard als de rente lager is dan de inflatie (geldontwaarding). Kan u uw geld voor langere tijd opzij zetten? Dan is beleggen veelal aantrekkelijker dan sparen.
Tenslotte wordt informatie gegeven over hoe je te werk zou kunnen gaan als je weinig van beleggen af weet.

Op zich werkt de tool uiterst makkelijk, daar niet van. Toch was ik wat teleurgesteld in de uitkomsten van het instrument. Wat mij betreft is het instrument te weinig van dienst ten aanzien van de financiële zelfredzaamheid van huishoudens en wordt te gemakkelijk naar financiële adviseurs verwezen. Graag had ik wat meer inzicht gekregen in de vraag, wanneer een extra aflossing voor mij voordelig zou kunnen zijn of juist niet. Maar daarover later meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen