zaterdag 26 september 2015

Slimme meter

We kregen een mailtje van onze energieleverancier Greenchoice:
U krijgt een slimme meter
Vanaf dit jaar starten de netbeheerders in heel Nederland met de uitrol van de slimme meter. En u bent één van de klanten die de meter dit jaar al krijgt. Een slimme meter zorgt voor meer gemak en helpt u met besparen.
Verder staat er dat:
  • het gemak voor ons zou zijn als we kiezen voor automatisch uitlezen, we niet meer zelf de meterstanden hoeven door te geven;
  • we  extra inzicht krijgen doordat we tweemaandelijks een indicatief verbruiksoverzicht krijgen, hetgeen ons zou helpen om te besparen;
  • dat de netbeheerder binnen enkele maandencontact met ons opneemt over de plaatsing van de meter en dat we voor verdere vragen daar terecht kunnen.
NB: Wat er niet stond was dat je de meter ook kunt weigeren, hetgeen toch een belangrijk punt van  overweging kan zijn. Bijvoorbeeld voor de bezitters van zonnepanelen.

Min of meer toevallig zat ik me net wat in het onderwerp te verdiepen. Ik ben een beetje een apparaten freak.Ik vroeg me af of ik er misschien leuke dingen mee zou kunnen doen. Die kant zit er heus aan. Ik las over app's waarmee je, als je de ontwikkelaar ervan toestemming geeft om je verbruiksgegevens uit te lezen, veel gedetailleerder - per week, per dag, per uur - je energieverbruik kunt volgen. Over apparaatjes die je op je slimme meter kunt aansluiten en waarmee je de boel zelfs realtime kunt volgen. Soms heb je daarbij ook nog de mogelijkheid om je cv of andere apparatuur op afstand te regelen. Zelfs als je bijvoorbeeld in de Alpen of op het Ijsselmeer zit. Dat allemaal staat denk ik nog wel een beetje in de kinderschoenen.

Keerzijden
Geregeld lees je in dit verband over de privacy. Maar ook het feit dat als iets niet door je, maar voor je geregeld wordt, gebeurt het misschien niet altijd op de manier zoals jij het wilt hebben. En probeer het dan maar weer eens terug te draaien.
Ik denk even terug aan een jaar geleden. We hadden een jaar lang ons best gedaan om ons energieverbruik terug te dringen.Toen we de brief kregen om de meterstanden door te geven, deden we dat dan ook direct. Te snel bleek achteraf. Het maandbedrag wat kort daarna nog van onze rekening automatisch werd afgeschreven, werd niet in de eindafrekening (2013 -2014) meegenomen. Hierdoor kregen we uiteindelijk €121,- minder terug dan waar we op gerekend hadden. Deze betaling was niet weg, maar we zien we dit nu pas in de laatste eindafrekening (2014 -2015) terug.
Dit jaar hebben we dan ook een paar dagen gewacht met het doorgeven van de meterstanden. Of dat ook mogelijk is als je dat uit handen geeft, is nog maar de vraag.

Tenslotte
Omdat aan de plaatsing van de meter nu geen kosten zijn verbonden en we geen zonnepanelen hebben, neigen we ernaar om de slimme meter wel te laten plaatsen. Met daarbij de kanttekening dat dat we de meter zeker niet automatisch willen laten uitlezen. Graag houden we nog wat grip op onze financiën. Een tweemaandelijks overzicht heeft wat ons betreft geen meerwaarde. Wekelijks houden we onze meterstanden bij en van de verschillende apparaten hebben we het verbruik met behulp van een energiemeter/energiestekker in kaart gebracht.

6 opmerkingen:

  1. http://ox.merudi.net/forum/topic/pas-voor-slimme-meter-je-kunt-hem-weigeren
    Interessant stuk over de slimme meter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de info. Inderdaad allemaal punten van overweging.

      Verwijderen
    2. Als ik dat lees, dan heb ik er geen enkel vertrouwen in!

      Verwijderen
  2. In Amerika is pasgeleden een hack geweest waar men meer dan 5 miljoen vingerafdrukken hebben buitgemaakt. Ik weet nog dat onze overheid ook vingerafdrukken begon te verzamelen, nee hoor, is helemaal op en top beveiligd....Zo ook dus de slimme meter, nee hoor alle gegevens zijn zeer goed beveiligd totdat Kassa (geloof ik) er een hacker oplos liet en het was nog een amateur ook. Alle gegevens lagen zo op straat. Ik zou zeer voorzichtig zijn, consumenten gegevens zijn goud waard voor bedrijven en niet alleen bedrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Wellicht ben je tevreden met hoe e.e.a. thans is in gesteld en anders kun je wellicht het automatisch uitlezen nog laten uitschakelen.

      Verwijderen