zondag 20 september 2015

Iets gemist?

Afgelopen vrijdag zat ik naar omroep MAX te kijken.Vind ik overigens een steeds betere omroep worden. Zal wel m'n leeftijd liggen. Ofschoon, naar Heel Holland bakt kijken ook hele volksstammen. Dus wat nou leeftijd? Nu ging het echter niet over bakken, maar over het AOW gat. Menigeen die van een vroegpensioenregeling gebruik heeft gemaakt wordt hiermee geconfronteerd. Het wordt veroorzaakt doordat betrokkenen, waaronder ook ikzelf, ervan uitgingen dat ze vanaf 65 jaar AOW en pensioen zouden krijgen. Dom natuurlijk. Niets is zeker, dus ook dit niet. Maar goed het gaat leven door. Begin juni is door het parlement het besluit geaccepteerd om de AOW-leeftijd, nog wat sneller dan voorheen te laten stijgen. Naar 66 jaar in 2018 en naar 67 in 2021. Ook las ik indertijd, dat deze verder zou worden aangepast aan de ontwikkeling van de levensverwachting. Ik dacht dat daarmee alles gezegd was. Weer mis.
Tijdens de discussie van gisteravond noemden enkele aanwezigen de leeftijd waarop zijzelf te zijner tijd met pensioen dachten te gaan. Leeftijden van rond de 70 jaar gingen over de toonbank. Had ik iets gemist? Jawel. De Overheid blijkt een en ander al concreter te hebben ingevuld dan mij tot nu toe bekend was. Tijdens de betreffende uitzending werd geattendeerd op een site van van het ministerie van financiën, "Wijzer in geldzaken". Hierop trof ik een rekenhulp aan voor de geschatte AOW leeftijd. Ik voerde de geboortedatum van mijn oudste zoon in (1975) en zag dat hij, zoals het er nu naar uitziet, bij een leeftijd van 69 jaar en 9 maanden van zijn pensioen mag gaan genieten. De AOW leeftijd van mijn jongste zoon (1982)  zou zelfs naar 70 jaar en 6 maanden gaan. Ik kan me er niets bij voorstellen.
Hebben ze pech? 't Is maar hoe je het bekijkt. In principe heb ik ook graag liever een lang(er) leven in het vooruitzicht. En als het even kan, graag ook nog gezond. Dan mogen ze m'n pensioen nog wel een tijdje houden.

1 opmerking:

  1. Dit is interessant zeg! Ik wist niet ook niet. Ik ga die tool ook eens even gebruiken : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen