vrijdag 18 september 2015

CV-ketel vervangen

Onze CV-ketel is een combiketel en is dus behalve voor de verwarming, ook voor de warm water voorziening bedoeld. De ketel is bijna 14 jaar oud en als je de informatie van de leveranciers van CV-ketels mag geloven, dan is'ie onderhand aan vervanging toe. Was ik nog niet van plan. Hij loopt nog als een zonnetje en als'ie er onverhoopt de brui aan mocht geven dan redden we ons wel even. Ik wil echter niet helemaal eigenwijs zijn en dacht dat het misschien toch wel handig zou zijn om na te gaan, dat als we een nieuwe ketel nodig hebben, we wel weten wat we ongeveer willen hebben.
Na een en ander op internet doorgelezen te hebben, zal ik bij aanschaf van een nieuwe ketel vooral op de volgende zaken letten:


  1. Het vermogen (de capaciteit) van de ketel
    Het vermogen bepaald òf, en hoe snel je je huis warm kunt stoken. Toch niet onbelangrijk voor een verwarmingsketel. Het wordt uitgedrukt in kW. Op het type plaatje van onze huidige ketel zie ik dat deze een (nominaal) vermogen heeft van 23,7 kW. Op onder andere hoe-koop-ik.nl en geas.nl  kon ik checken of dit ongeveer klopte. Dat deed het. Dus wil ik het maar zo houden.
  2. Het Rendement
    Hierbij gaat het om de hoeveelheid warmte die geproduceerd wordt als je 1m3 gas verstookt. Als op je ketel een gaskeur zit, kun je dat daarop aflezen. Vaak staat het ook wel in de gebruiksaanwijzing of op internet. Onze huidige ketel is een HR ketel. Een HR107 om precies te zijn. Tot nu toe heb ik geen ketels kunnen achterhalen met een hogere rendementsaanduiding. Dus ook dit wil ik zo houden.
  3. De CV pomp
    De pomp in onze huidige CV- is van een verouderd type en gebruikt relatief veel elektriciteit. De nieuwste generatie pompen hebben een A-label. Bij aanschaf van een nieuwe ketel met een A-label pomp, denk ik ca 150 à 200 kWh op jaar basis te kunnen besparen. Ons huidige elektriciteitsverbruik bedraagt ca 750 kWh. op jaarbasis. Als ik dat zou kunnen terugbrengen tot onder de 600 kWh, zou ik dat heel mooi vinden. Overigens rijk wordt je er niet van. Maar daar gaat het ook niet helemaal om. 
  4. De thermostaat 
    Bij de aanschaf van een nieuwe ketel wil ik ook een nieuwe thermostaat. Een modulerende thermostaat wel te verstaan. Onze huidige thermostaat is er één met een gewone aan/uit regeling. Een modulerende thermostaat zorgt er voor dat de kamer geleidelijker op temperatuur komt (en blijft), en de ingestelde kamertemperatuur niet overschreden wordt. Bij onze huidige thermostaat merk je dat vooral 's ochtends, de temperatuur eerst vaak doorschiet en boven de ingestelde waarde uitkomt. Ik hoop daarmee ons gasverbruik nog wat te verminderen.
  5. De CW (Comfort Warm water) waarde
    In principe is het zo, dat hoe meer warm water, je snel wilt hebben, hoe hoger de CW-waarde moet zijn. Dus als je een bad hebt, en tegelijkertijd iemand onder douche moet kunnen, dan heb je een hogere CW-waarde nodig, dan wanneer je je om de beurt even aan de wastafel wast. Om vast te stellen welke CW-waarde je denkt nodig te hebben, kun je in eerste instantie de CW- waarde van je huidige ketel weer als uitgangspunt nemen. Ook deze waarde staat op het gaskeur vermeld, en zo niet, dan kun je hem wellicht weer terugvinden in de gebruiksaanwijzing of op het internet. Voorts kun je weer middels de onder punt 1 genoemde sites bepalen, of je de CW-waarde wellicht zoudt willen aanpassen. Tenslotte geeft het onderstaande overzicht nog een indruk van het mogelijke effect van een hogere, dan wel een lagere waarde.
    CW-waardeMogelijkheden
    CW3Tegelijkertijd water tappen in de keuken, douche of bad is nauwelijks mogelijk.
    CW4Tegelijkertijd gebruik van meerdere kranen beperkt mogelijk, maar tegelijkertijd douchen en in de keuken warm water tappen is nauwelijks mogelijk
    CW5Tegelijkertijd douchen en warm water tappen is mogelijk
    CW6Je kunt gemakkelijk douchen en warm water tappen of het bad vol laten lopen
  6. Voorraadvat warm water
    Om snel over warm water te kunnen beschikken, is onze huidige combiketel voorzien van een soort boilertje waarin een paar liter water water op temperatuur wordt gehouden. Wat mij betreft werkt dit systeem niet echt goed. Als je de douche aanzet, wordt'ie eerst warm, dan weer koud en daarna weer warm. Verspilling van warm water dus. Ik wacht toch echt even tot het water comfortabel aanvoelt, voor ik er onder ga staan. Je kunt dit systeem ook niet uitschakelen. Daarom wil ik geen ketel meer dat voorzien is van een dergelijk systeem.We willen best even wachten tot het water op temperatuur gekomen is.
De aanschaf
Voor de aanschaf van CV-ketels heb ik een vergelijkingssite  gevonden. Op deze site kun je een aantal criteria invoeren. Vervolgens krijg je de CV-ketels gepresenteerd welke hier mogelijk aan voldoen. Ook staat hierbij de adviesprijs vermeld. Maar het gaat niet alleen om de aanschaf van de ketel. Hij moet ook nog worden geïnstalleerd. Vaak geeft een installateur een totaalprijs voor de aanschaf + de installatie. Daarom googel ik vervolgens op de geselecteerde ketels, met daarbij tevens een kreet als "prijs" of "aanbieding". Prijsverschillen van een paar honderd euro voor één en hetzelfde apparaat (+ de installatie hiervan), zijn niet ongebruikelijk. Dus een beetje rondkijken loont.
Verder zal ik, als ik een beetje weet wat zoiets moet kosten, ook nog een enkel bedrijf hier in de regio benaderen met de vraag, of ze het ook voor de door mij gevonden prijs kunnen doen. Als dat het geval is, zal ik dat bedrijf selecteren en anders de installateur die ik op het internet heb gevonden.

De installatie
Op internet lees ik:
Wie een cv-ketel koopt, mag hem zelf ophangen en aanzetten. Dat is niet verboden.  
Toch ben ik dat zeker niet van plan. Te eng. In principe wil ik dat de installatie door een erkende installateur wordt gedaan. Maar wat is een erkende installateur? De vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord. Toen ik daarop googelde, kwam ik naar mijn gevoel een beetje in het bos terecht. Ik las over Uneto-VNI, kwaliteitslabel OK CV, SEI, Sterkin, SCIOS etc, Allemaal beogen ze de vakbekwaamheid van de installatiemonteurs te waarborgen. Ik heb me daarom voorgenomen om eerst een mogelijke ketel en een leverancier te selecteren en daarna, naast de prijs en de garantieregeling, te kijken of het betreffende bedrijf nog over het één of andere keurmerk beschikt en of het wat voorstelt.

Tenslotte
Zo en laat nu de winter maar komen.

6 opmerkingen:

  1. Wat schrijf je toch superblogs over onderwerpen waarvan ik zelf nul verstand heb, maar die ik heel belangrijk vind. Nu weet ik tenminste waar ik op moet letten, ook als ik over twee weken naar Amsterdam verhuis en daar ongetwijfeld een cv-ketel tegenkom, waarvan ik nu nog niet eens het merk weet, laat staan het type... Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet er haast van blozen. Succes met je cv-ketel. Misschien valt het allemaal reuze mee en doet'ie het nog jaren.

      Verwijderen
  2. Ik zou zo'n ding ook niet zelf durven op te hangen! Dat laat ik liever aan een expert over.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij een goed geïsoleerde woning heb je als dat vermogen niet nodig hier draait onze ketel op slecht 30% van zijn vermogen wat je echt merkt in de stookkosten.

    Ook al zijn er nu veel zuiniger pompen vindt ik een besparing van 200 kw/h op jaarverbruik van 750 kw/h erg optimisch en onhaalbaar. Hier draaid de pomp al op laagte snelheid en vemogen en is zo een Klasse A pomp geworden :)

    Ook die verschil in thermostaten is opmerkelijk en hier is de aan/uit echt de grote winnaar. stook nooit meer dan 2 graden verschil dus gaat stapsgewijs omhoog en tijdig uit.

    Oh tip van mijn zijde koop een voordelige Intergas ketel goedkoop en erg goed en zuinig. En nee ik verkoop geen ketels :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie. Je hebt gelijk v.w.b. het kiezen van een zo laag mogelijk vermogen. Alleen de warm water behoefte maakt, zo heb ik begrepen, dat de CV-installatie meestal over een hoger vermogen moet beschikken dan alleen voor de verwarming noodzakelijk zou zijn en dat je deze dan weer laag moet instellen. Voor de verwarming en de warme water voorziening gaat het namelijk om één en dezelfde brander. En voor het warme water zou een te klein vlammetje, een koude douche tot gevolg hebben.
      Wat betreft die pomp, ik zal het moeten ondervinden. Momenteel hebben wij een pomp van de H-klasse. Ik heb het verbruik ervan wel eens een tijdje gemeten en ik zie ook een betrekkelijk groot verschil in ons wekelijkse elektriciteitsverbruik als de verwarming aan, dan wel uit staat. Maar goed, ik heb die reductiecijfers natuurlijk gewoon van internet en ik ben wel heel benieuwd om te zien hoe dit t.z.t. uitpakt. Overigens hoop ik wel dat hij het nog even blijft doen.
      Voor wat betreft de thermostaat. Je hebt gelijk. Je natuurlijk ook handmatig regelen dat de temperatuur niet doorschiet. Of dat net zo goed werkt als een modulerende thermostaat? Zou kunnen. Maar ach, als ik t.z.t. toch een nieuwe ketel aanschaf, dan wil ik graag dat de boel goed op elkaar afgestemd is.
      En tenslotte, we zullen zeker ook naar een ketel van Intergas kijken. Nogmaals bedankt.

      Verwijderen
  4. Mooi betoog. Ik ben overgestapt naar een bedrijf dat mijn woning wel van een HR ketel kan voorzien. Tsjing Tsjakka.
    Het vorige bedrijf had het wel beloofd, maar deed het niet.

    BeantwoordenVerwijderen