vrijdag 4 september 2015

Consuminderen: de krant

Al ruim 40 jaar hebben wij, vrijwel ononderbroken, een abonnement op het dagblad Trouw. 's Ochtends haal ik hem meestal uit de bus en dan lezen we hem bij de koffie. Ieder een helft dat we halverwege ruilen. Op zich een goede krant. Niks mis mee. Maar de laatste jaren hik ik toch wel wat tegen de kosten aan: € 98,95 / kwartaal = € 395,80 per jaar. Een  flink bedrag, toch?

Het echte nieuws staat er eigenlijk niet meer in. Daarvoor moet je bijvoorbeeld bij NOS.nl, Nu,nl of of het Journaal zijn. De krant bevat tegenwoordig vooral commentaar, opiniestukken en achtergrondinformatie. Ik neem dit lang niet allemaal tot me. Meestal beperk ik me tot het scannen van de koppen, en alleen als iets m'n aandacht trekt, lees ik het wat nauwkeuriger. Daarom toch eens gekeken of ik de kosten niet wat zou kunnen reduceren.

Enkele mogelijkheden
1. Krant opzeggen
De noodzaak hiertoe ontbreekt vooralsnog, maar als we financieel wat krapper zouden komen te zitten, is de krant één van de eerste dingen zie die deur uit zou gaan.

2. Geregeld overstappen naar een andere krant.
Kranten lokken tegenwoordig nieuwe lezers met beste kortingen. Een prijsverlaging voor het eerste abonnementsjaar van ca € 150,- is niet ongewoon. Krijg je er nog een tablet bij ook. Maar ja, dan moet je wel voor lief nemen dat je wellicht een jaar lang vastzit aan een krant die je niet zo bevalt.

3. Digitale i.p.v. de papieren krant.
Bij Trouw kost een jaarabonnement op de digitale krant € 204,99 / jaar. Overstappen van papier naar digitaal houdt een kostenreductie in van € 190,81 /jaar.

4. Een jaar- i.p.v. een kwartaalabonnement.
De kosten voor een jaarabonnement  bedragen €347,95. Omzetten van ons huidige kwartaal- in een jaarabonnement zou ons een voordeel van € 47,85/jaar (= 12%) opleveren. Een dergelijk rentepercentage krijgen je nergens meer op je bankboekje.

Tenslotte
Na serieus overleg kiezen we voor de laatste optie. Waarom? Omdat "N", meer dan ik, nog hecht aan de papieren versie en aan Trouw in het bijzonder.

Heb ik toch nog wat verdiend. Overigens, hebben jullie (nog) een krant?

11 opmerkingen:

  1. Tot mijn verrassing ben ik weer begonnen aan papieren kranten toen ik zonder werk kwam" er is dus een verband tussn werk en kranten en vrije tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We zitten hier met hetzelfde. Ook al bijna 40 jaar de krant, en die lezen we graag. Maar de prijs stijgt elk jaar en we hadden ons voorgenomen dat als het bedrag boven de 400 euro per jaar uit komt, dat we dan ermee zouden stoppen. Nog een prijsverhoging zo ongeveer. Maar ja..... man is net met pensioen en heeft nu veel meer tijd om de krant te lezen. En zonder krant.... wat gaan we het dan missen. We zijn ook nog aan het overwegen wat te doen. Of door de week een digitaal abonnement en in het weekend of hetzelfde als wat jullie doen. We zijn er nog niet uit. Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou nog kunnen bellen en kunnen vragen om een korting, als trouwe lezer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan't proberen. Als het resultaat heeft zal ik het je laten weten. Zou wel leuk zijn :)

      Verwijderen
    2. Bij onze krant lukte dat dus niet. Toen ik eenmaal opgezegd had kreeg ik enkele weken later een telefoontje met een kortingsaanbod. Toen heb ik vriendelijk bedankt. Te laat vond ik het.

      Verwijderen
  4. Mijn man heeft ook met de krant gebeld en kreeg (omdat we al jaren abonnee zijn) een leuke korting!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ga ik dat zeker ook doen en zal wat ik hiervoor al aangaf jullie van het resultaat op de hoogte brengen.

      Verwijderen
  5. Wij zijn in de luxe positie dat wij meerdere kranten kunnen lezen omdat wij een krantenbezorger in de familie hebben in een wijk die zo groot is dat er 'overnummers' zijn. Dwz extra exemplaren van een krant om te gebruiken als er een krant beschadigd is. Er is een abonnement voor een (1) krant tegen reduceerd tarief en vaak nog twee of drie andere kranten. Wij genieten enorm van papieren kranten luxe. Inderdaad het allerlaatste nieuws vind je op tv, radio of internet, maar juist vanwege die korte flitsberichten lezen wij graag de dieper gravende achtergrondverhalen. En ja, ook op tv, radio of internet kun je die achtergrondverhalen vinden, toch is dat voor ons gevoelsmatig anders dan een papierenkrant op tafel. JBR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze zoons brachten vroeger ook de krant rond en konden wij ook meelezen. Was inderdaad behoorlijk luxe.

      Verwijderen
  6. Wij hebben de krant al jaren geleden opgezegd. Door werk en andere bezigheden werd hij vaak half of niet gelezen in de lectuurbak gegooid, zonde van het geld natuurlijk.
    Tegenwoordig is alle nieuws heel de dag beschikbaar. Voor achtergronden kijk ik naar Buitenhof, nieuwsuur, 1 vandaag enz. Streeknieuws op de provinciale omroep (t.v.)
    Dat scheelt toch een hoop centjes,
    Wel hebben we jarenlang op zaterdag een losse krant gekocht omdat er in het weekend meer tijd was om hem te lezen, maar ook dat er is af gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier nog altijd een papieren krant (volkskrant). Ik lees alleen op zaterdag wat stukken, man leest de krant van A tot Z, ook door de week.
    Wij hebben een jaarabonnement, omdat dat het voordeligst is. Die korting is natuurlijk maar eenmalig. Elke maand zet ik 1/12 deel opzij om het grote bedrag in een keer te kunnen betalen.

    BeantwoordenVerwijderen