donderdag 27 augustus 2015

Genoeg pensioen?

Gisteren of eergisteren las ik op Nu.nl het volgende bericht:
Consumenten die erover twijfelen of ze moeten beleggen, sparen of aflossen, kunnen vanaf volgende week dinsdag een speciaal daarvoor opgesteld stappenplan gebruiken. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag. 
Volgens het Nibud en enkele andere partijen*, oriënteren steeds meer mensen zich op beleggingen, omdat de spaarrente nu relatief laag is. Maar het zou ontbreken aan "goede objectieve informatie waarbij stapsgewijs wordt uitgelegd of het financieel slim is om te gaan sparen, af te lossen of te beleggen". 
*Vereniging Eigenhuis,  de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en de stichting Financial Planning Standards Board Nederland (FPSB NL)

Nieuwsgierig geworden bezocht ik gelijk de site van het Nibud. En toen... mis. Ik had beter moeten lezen. Er staat duidelijk dat de info pas vanaf volgende week dinsdag beschikbaar is. Dan maar dinsdag opnieuw proberen. Maar goed, nu ik er toch rondkeek, zag ik dat het Nibud ook enkele andere rekentools beschikbaar stelt. Onder meer één met de benaming "de Pensioenschijf van Vijf ". Met behulp van deze tool kun je uitrekenen of de hoogte van je pensioenuitkering welke je te zijner tijd denkt te ontvangen, in overeenstemming is met je uitgavenpatroon. Of anders gezegd: je kijkt naar wat er waarschijnlijk binnen komt en wat er vermoedelijk weer uit gaat.

Ik heb het hulpmiddel voor onze situatie ingevuld en vond het op zich best handig werken. Al is het wel oppassen dat je jezelf niet rijker (of armer) rekent dan je bent. Uiteraard staat of valt de uitkomst met de nauwkeurigheid van de gegevens die je invult. Maar dan nog blijft het opletten.
Voor wat betreft de berekening van het verwachte netto maandinkomen (AOW + pensioen) viel me bijvoorbeeld op, dat op de site van het pensioenfonds dit bedrag €200,- lager uitkwam dan bij het Nibud en dat terwijl ik in de Nibud rekentool dezelfde bruto bedragen had ingevuld. Waar dat verschil in zit? Ik zou het weten.Voorts worden de prijsinflatie en indexering van de pensioenen niet bij de uiteindelijke beoordeling in de rekentool meegenomen. Gelet op het feit dat de laatste jaren de pensioenen niet meer geïndexeerd zijn en de prijzen wel stijgen, is dit in mijn ogen toch ook iets waar je op bedacht moet zijn.

Al met al was ik toch tevreden met de uitkomst en denk ik nog steeds dat we ook in de toekomst genoeg zullen hebben. Dit ondanks het feit dat het wat mij betreft deels koffiedik kijken is.

Weet jij hoe hoog je inkomen er na je pensionering ongeveer zal zijn en of dit, zoals het er nu naar uitziet, voldoende zal zijn om al je uitgaven te kunnen betalen? Of is dit je nog volslagen onduidelijk?
Spaarpot, Varken, Bank, Piggy Bank

2 opmerkingen:

  1. Zoals het er nu naar uitziet krijgen man en ik samen 2400, AOW en pensioen volgens mijn pensioenoverzicht. We zijn beiden vijftig, mijn pensioen groeit niet meer, want gestopt met werken en man is ZZP-er, hij lost het huis af als pensioen. Met die 2400 gaan we ruimer leven dan we nu doen met drie studerende kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik verwacht er weinig van aangezien ik fulltime voor mijn kinderen heb gezorgd. En nu ben ik zzp-er.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen