zondag 23 augustus 2015

DDoS EHBO

Afgelopen vrijdag hadden de klanten van Ziggo problemen met het internet. Dit werd veroorzaakt door een zogenaamde DDoS-aanval. Wat is een DDoS-aanval? Op NOS.nl staat hierover:
Een DDos-aanval is de botte bijl van internetcriminelen: gewoon zo vaak mogelijk een website opvragen tot de server bezwijkt. Lomp, maar effectief.
Naast de nodige uitleg staat op NOS.nl, beschreven welke instellingen in je computer je kunt wijzigen om toch weer van het internet gebruik te kunnen maken. Voor zowel Android als Windows 10 wordt op NOS.nl hiervoor een concrete instructie gegeven.
Helaas heb ik nog geen Windows 10 maar Windows 8.1. Daarom heb ik even nagegaan op welke wijze ik de instellingen op mijn eigen computer zou kunnen aanpassen en dit in  een documentje (pdf) vastgelegd. Bijkomend voordeel van een pdf bestand is, dat het op m'n computer is opgeslagen.Want een instructie op internet kan ik niet raadplegen als het internet het niet doet:). Als je er ook iets aan denkt te hebben, dan kun je m'n pdf bestand hier downloaden:
Gebruik is uiteraard altijd voor eigen risico en wellicht ten overvloede merk ik nog op dat e.e.a. alleen van toepassing is bij een aanval gericht op je provider. Het aanpassen van de instellingen werkt niet, als bijvoorbeeld de site van  je bank door dergelijke ongein wordt getroffen. Je kunt dan altijd nog wel het internet op, maar niet de site van je bank bezoeken.

1 opmerking:

  1. Vervelend dit soort dingen! Je zult maar net klant zijn bij Ziggo...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen