dinsdag 21 juli 2015

Griekse reders en onze bankbestuurders

Gisteren stond een bericht in Trouw over de maatregelen die de Grieken moeten treffen om voor de noodzakelijke vervolgkredieten in aanmerking te komen. Dit teneinde een soort faillissement te voorkomen. Kortweg kwam het op het volgende neer:
  • Verhoging van de BTW tarieven;
  • Versobering van de pensioenen;
  • Privatisering van staatsbedrijven;
  • Modernisering van de belastingdienst;
Verder las ik o.a. dat de superrijke scheepsmagnaten in het land, van Brussel zwaarder moeten worden belast. Even ter informatie, Griekenland heeft de grootste koopvaardijvloot ter wereld. De sector heeft ca 200.000 werknemers, is goed voor 7,5% van het inkomen van het land en zou de afgelopen jaren niet of weinig te lijden hebben gehad van de crisis. Ten aanzien van het zwaarder belasten van de winsten van de rederijen bestaat waarschijnlijk geen verschil van mening tussen de linkse Griekse regering en de vertegenwoordigers van de Euro-groep. Appeltje, eitje zou je denken. Maar schijn bedriegt. Gisteren stond in de krant een artikel van Janne Chaudron, waarin een niet armlastige Griekse reder aangaf dat als aan de belastingvoordelen, want dat zijn het, gemorreld zou worden, de vloot onder een andere vlag zou gaan varen of wel uit het land zou vertrekken. Dus nog minder belastinginkomsten, werkgelegenheid etc.

Wat mij betreft lijkt dit gedrag sterk op dat van onze bankbestuurders. Men denkt in een andere wereld te leven, een bijzondere categorie te vormen en dat voor hen andere voorwaarden gelden.

Ik vraag me af of het niet mogelijk is dat de EU de Grieken in dit kader een handje helpt. Jeroen Dijsselbloem hoeft alleen maar met Tsipras bij de betreffende reders een kopje thee te gaan drinken. Hij kan dan terloops even het onderwerp van de belastingheffing ter sprake te brengen en daarbij melden: "beste reders, als je uit Griekenland vertrekt, hoef je in de overige havens van de EU ook niet meer langs te komen". Ik denk dat het zou werken.

2 opmerkingen:

  1. Ik meen ergens gelezen te hebben dat 70% van de scheepsvloot onder Griekse vlag vaart. En ze hoeven geen belasting af te dragen! Daar valt nog heel wat te halen!
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik las is dat er wel belasting wordt geheven, maar uitsluitend op het tonnage, de grootte van de schepen. De winsten worden niet belast. Dat zou zelfs in de grondwet staan. Of 70% van alle schepen onder Griekse valg vaart durf ik zo niet te zeggen, maar het is waarschijnlijk niet voor niets dat zoveel schepen onder Griekse vlag varen.

      Verwijderen