donderdag 2 juli 2015

Gekeken: The thruh about personality

Min of meer toevallig keek ik dinsdagavond naar een BBC documentaire op Canvas getiteld "The thruth about personality". In de samenvatting van het programma lees ik over de wetenschapsjournalist Michael Mosley die :
de jongste wetenschappelijke inzichten onderzoekt over hoe hoe onze persoonlijkheid ontstaat  en of je deze kunt veranderen.  Over zichzelf meldt hij van nature een pessimistische inslag te hebben. Daarbij piekert hij voortdurend, maakt zich over van alles en nog wat zorgen en slaapt hij bijster slecht. Graag zou hij een wat meer optimistische levensinstelling willen bewerkstelligen. In het kader van de documentaire probeert hij een tweetal technieken uit om dit aspect van zijn persoonlijkheid te veranderen.
Eerste techniek
De eerste techniek is eenvoudig en voor iedereen die dat wil, direct toepasbaar. Middels een internet programma kreeg Michael Mosley gedurende ca. 10 minuten een pagina aangeboden met daarop 15 foto's van ontevreden, boos of chagrijnig kijkende mensen. Tussen deze foto's stond telkens ook één foto van een goed gehumeurd persoon. Deze tevreden, vriendelijk ogende persoon moest worden aangeklikt. Vervolgens verscheen de volgende pagina met 16 foto's en moest opnieuw de positieve uitzondering worden geselecteerd. De bedoeling van deze training is om door de positieve acties, het negatieve denkpatroon in een meer optimistische richting om te buigen.

Tweede techniek
De tweede techniek die Michael Mosley voor zover ik begreep min of meer tegelijkertijd beproefde was een vorm van meditatie. In mijn ogen, maar ik heb er geen verstand van, was het een soort ontspanningsoefening die hier mindfulness genoemd werd. Om zich deze techniek eigen te maken volgde hij een korte training.

Resultaat
Na beide technieken gedurende 7 weken, tenminste 3 keer per week  te hebben toegepast, gaf Michael Mosley aan zich duidelijk beter te voelen. Ook scoorde hij beter op enkele testen die in dit kader op hem werden losgelaten.

Zelf toepassen?
Ik heb geen last van slapeloosheid, piekeren, stress, of maak me voortdurend over van alles en nog zorgen. Wel heb ik, voor zover ik mezelf ken, de neiging meer de negatieve, dan de positieve kant van de dingen te zien. Daar moet ik echt op bedacht zijn. Daarom heb ik de bedoeling om de oefening met de gezichten (de eerste techniek) een een tijdje uit te proberen. Dit onder het motto baat het niet, dan schaadt het niet en vanwege eenvoudige toepasbaarheid.
Als ik wel last zou hebben van slapeloosheid, stress etc., dan zou ik zeker ook de meditatie overwegen, al lijkt me dat wel een stukje moeilijker.

Voor wat meer achtergrond informatie ga naar de site van BBC Horizon.  Indien gewenst kun je op Youtube, de volledige uitzending terugzien. Helaas is deze niet ondertiteld.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb het programma ook gezien. Ik ben zelf ook aan de pessimistische kant. Toch geloof ik wel in het goede van de mens en benader mensen met een open vizier. Dit heeft mij in de problemen gebracht! Waarschijnlijk heb ik ook zelf een aantal mensen in de problemen gebracht (denk aan een aantal exen). Vroeger vond ik gelukkige mensen niet interessant, ik vond ze oppervlakkig en egoïstisch. (Wat een oordelen over andere mensen, daar ben ik nu vanaf gelukkig.) Ik ga de testen ook doen en zie wel wat er uit komt. Ik weet nl. niet zeker of ik wel wil veranderen. Groet I.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het opgenomen en ga zeker kijken altijd interessant die BBC documentaires. Las vandaag dat de BBC erg moet bezuinigen hoop dat dat niet te zeer ten koste gaat van dit soort dingen.

    BeantwoordenVerwijderen