vrijdag 24 juli 2015

Doktersbezoek

Min of meer toevallig liep ik in een database van OECD (= OESO, Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling), tegen een overzichtje aan, waarin voor 2013, het gemiddeld aantal doktersvisites per hoofd van de bevolking van een land, stonden weergegeven.
Ik vond het wel grappig. Vaak heb je over de inwoners van een land bepaalde ideeën, die achteraf niet helemaal met de werkelijkheid overeen blijken te komen. Zo had ik bijvoorbeeld van Fransen altijd het idee dat ze nogal eens bij de dokter zaten. In ieder geval veel meer dan wij nuchtere Hollanders. Nou dat is dus niet zo. Op de website van Eurostat is het ook mogelijk om zelf overzichten te creëren. Zo gezegd zo gedaan. Uit het onderstaande overzichtje, waarvoor ik alleen de Eurolanden geselecteerd heb, blijkt dat men in de meeste van deze landen 6 à 7 keer per jaar naar de dokter gaat. Ook de Fransen. Alleen de Grieken en de Ieren gaan veel minder vaak. Terwijl de Litouwers, Duitsers en Slowaken, toch wel wat meer bij de dokter komen. Klopte mijn indruk van de Duitsers toch nog :).

N.B. Voor een een drietal landen waren geen gegevens over 2013 bekend, maar wel van een ander jaar. Daarom heb ik die informatie even apart, onder de grafiek weergegeven.




Griekenland: 4.0 (2006)
Ierland: 3.3 (2010)
Spanje: 7.4 (2011)


3 opmerkingen:

  1. Hallo Snapstories
    Leuk bericht! Ik woon in frankrijk en had hetzelfde idee, dat hier meer doktersbezoek is. Ook omdat bij ziekte alleen een arts een verplichte verklaring voor de werkgever en ziekenfonds mag geven ( un arrêt ); je kunt dus niet zomaar een dagje thuisblijven bij een griepje of een zware verkoudheid.
    Groet Élisabeth



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg! Nederlanders gaan niet zo heel vaak dus. De Russen vind ik wel vaak gaan!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Russen staan niet in het overzicht, maar ik denk dat je de Slowaken bedoeld?

      Verwijderen