vrijdag 26 juni 2015

Wat kost het eigenlijk?

Niet hoe heurt het maar wat kost het eigenlijk, is tegenwoordig dé hamvraag waar alles om draait. Afgelopen dinsdag las ik hierover een artikel in het dagblad Trouw. Momenteel wordt door Jesse Klaver van Groen Links, onder de noemer "economisme", getracht dit onderwerp onder de aandacht te brengen.
Met "economisme" wordt een economische mal bedoeld die over de politiek is gelegd. We kijken alleen nog maar naar wat dingen kosten en niet naar wat ze waard zijn. Volgens Klaver is het een mal waarmee Nederland al jaren, door zowel links als rechts, visieloos bestuurd wordt. 
Treffend vond ik in het artikel het voorbeeld van Lodewijk Asscher, onze minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Bij de lancering van een campagne tegen pesten op het werk onderstreepte hij de noodzaak hiervan, omdat het ziekteverzuim van de gepesten de samenleving jaarlijks een half miljard euro zou kosten. Niet de ellende waarmee de gepesten dagelijks geconfronteerd kunnen worden, hun eventuele trauma's, niet het aangedane onrecht, nee de kosten van het ziekteverzuim, dáár moet wat aan gedaan worden.

Ik denk dat hij een punt heeft. Maar ben ik zelf een haar beter? Zeker als consuminderaar heb ik ook sterk de neiging te kijken naar wat de dingen kosten en misschien wat te weinig naar wat ze waard zijn. Toch nog maar eens wat meer op letten. Blijft lastig.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen