zondag 10 mei 2015

Thermostaatkraan douche vervangen

Ik heb het even nagekeken, maar 23 oktober vorig jaar schreef ik al over het lekken van de thermostaatkraan van de douche. Tot mij schande moet ik bekennen dat ik het er even bij heb laten zitten, maar een paar dagen heb ik geleden toch de bako ter hand genomen. Dus eerst de kraan eraf geschroefd en deze een dag in de azijn laten weken. Nadat ik hem er weer had teruggeplaatst lekte'ie nog harder. Dus toen maar bij de Gamma een nieuwe gekocht. Vervolgens de oude kraan er weer afgehaald en deze vervangen door de nieuwe.  De onderstaande foto's laten zien dat het eigenlijk een klusje van niks is, hoewel ik er toch nog wel even mee bezig was. In dit soort zaken is vaak de wet van "NNP" (net niet passen) van toepassing. Maar goed met wat brute kracht lukte het toch en was tadaa..... het lekken voorbij.

Werkwijze
Vooraf: watertoevoer (hoofdkraan) dichtdraaien en 
even een kraan open zetten om de druk te ontlasten.

Moeren losdraaien met de bako
Doucheslang losmaken
Kraan verwijderen
Oude kraan in de schoonmaak azijn
Niet vergeten: bij nieuwe kraan gaasjes in de watertoevoeropeningen plaatsen
1) Kraan terugplaatsen               
2) Moeren vastdraaien                
3) Doucheslang weer aansluiten 

5 opmerkingen:

  1. Hier ook een geval lekke kraan, hij lekt neit alleen hij maakt ook een ongelofelijke herrie. Mijn buren horen het als wij de kraan aan doen, echter een dillema, nu vervangen? Voor een badkraan aangezien we geen douche hebben. Of nog een jaartje of 2 wachten en dan gelijk hele badkamer opknappen met douche! Want ow wat mis ik een douche!

    Veel plezier met de nieuwekraan. Vind het dapper dat je het zelf vervangen hebt, ik laat dat soort klusjes graag over aan manlief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou hem nu vast vervangen door een kraan die waarschijnlijk in je nieuwe badkamer ook niet zal misstaan.De opening van de doucheslang kun je waarschijnlijk wel afdoppen (even vragen bij de bouwmarkt of waar je de kraan dan ook koopt). Overigens, om misverstanden te voorkomen, ik ben ook manlief. Maar het is echt een klusje van niks hoor.

      Verwijderen
    2. Ow hahah sorry! Ik zal eens gaan kijken voor een andere kraan, gelijk ook een voor de keuken die lekt de hele dag door. En de kraan in eht toilet ook.

      Verwijderen
  2. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    BeantwoordenVerwijderen