woensdag 20 mei 2015

Bricken, OV-chipkaart en GPS

Vandaag blogde Nicole Orriëns van Huisvlijt over Bricken, een soort parkeerautomaat middels je telefoon, maar dan zonder paal en kaartjes. Ze had geloof ik vier of vijf keer een poging gewaagd en elke keer liep het weer mis. Ik kan me de frustratie voorstellen. Weg ermee zou ik in eerste instantie denken. In een reactie op haar blog, schreef ik dat haar ervaringen me deden het me denken aan onze eerste stappen bij het gebruik van de OV-Chipkaart met het Dal Voordeel abonnement. Omdat we het niet gelijk snapten, waren we gelijk al een dag vrij reizen kwijt, zonder dat we nog maar een trein van binnen  hadden gezien.
Al dit soort automatiseringsproducten zijn nooit direct makkelijk al wordt het wel vaak zo gepresenteerd.
Onlangs nog stonden we bij de stationspoortjes van het station Weesp. Van de kant van het perron kwam een vrouw aanlopen. Om uit te checken hield ze haar OV-chipkaart haar linker hand, voor de links van haar staande  in-/ uitcheckpaal en was daarbij kennelijk in verwachting, dat het poortje vóór haar open zou gaan. Evenwel, niet het poortje vóór haar ging open, maar het poortje línks van haar. Ze had het niet in de gaten. Verwarring al om. Toen we haar aandacht erop vestigden wilde ze, om het poortje voor haar te openen, alsnog haar kaart voor de rechts van haar staande in-/ uitcheckpaal houden. Dit konden we nog net voorkomen. We wezen haar erop dat ze beter even opzij kon stappen en door het voor haar al open staande poortje kon lopen. Zou ze dat niet gedaan hebben dan zou ze opnieuw hebben ingecheckt en mogelijk de daarbij behorende rekening hebben ontvangen.

En toch en toch en toch......Het heeft even geduurd, maar inmiddels zijn we redelijk ervaren in het gebruik van de OV-chipkaart. Ik vind het altijd een uitdaging om dit soort zaken te doorgronden, ermee aan de slag te gaan. Juist de lol ervan te beleven en ook de kosten zo laag mogelijk te houden. Daarom ook ben ik begonnen, om voor m'n wandeltochten de GPS functie van m'n telefoon te benutten. Niet simpel maar als het lukt heb je de beschikking over een wereld aan nieuwe mogelijkheden. Ik kan nu: 
  • m.b.v. Google MyMaps, een mogelijke wandelroute vooraf bedenken en vastleggen; 
  • deze in de vorm van een .gpx bestand downloaden en in een navigatie-app  (MyTracks) van m'n smartphone deponeren;
  • om vervolgens de tocht  m.b.v. van m'n wandel-TomTom daadwerkelijk te lopen. 
Hartstikke leuk. Gisteren heb ik enkele bevindingen in een Handleiding Outdoor GPS (My Tracks) proberen samen te vatten. Je vind deze handleiding ook in het menu boven aan de pagina. Voorts ben ik van plan om ervoor te zorgen dat .gpx bestanden van gemaakte wandelingen gedownload kunnen worden.

Verder hebben we voor morgen, in het kader van ons "Rondje Randstad", een wandeling van Station Weesp naar het Centraal Station van Amsterdam gepland, waarbij we Amsterdam zoveel mogelijk langs de Amstel willen binnen lopen. En nou maar hopen op een beetje goed weer.

1 opmerking:

  1. Ik kan mezelf best in die mevrouw herkennen. Wat sympathiek dat jullie haar hebben geholpen.

    Goed dat je dit soort nieuwe dingen als een uitdaging ziet. Zelf heb ik dat wat minder. Ik word vaak een beetje ongeduldig, en snap er niks van.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen