woensdag 8 april 2015

Wat drijft de bankdirecties? (2)

Gisteravond naar de hoorzitting in de Tweede Kamer gekeken (en geluisterd :) over de financiële beloning van de bankentop. Met name naar het tweede deel, waarin van gedachten gewisseld werd met de voor het beloningsbeleid binnen hun organisatie verantwoordelijke commissarissen van de ABN AMRO, Aegon en ING bank.
Waar ik al een beetje bang voor was werd werkelijkheid. Betrokkenen vinden dat ze inzake de financiële beloning van hun bestuurders, volkomen juist gehandeld hebben en betreuren alleen de hierover ontstane commotie. Daarbij laat men blijken de hierover in de maatschappij levende opvattingen van ondergeschikt belang te vinden. Nederland is slechts een klein onderdeel van hun werkterrein. Daarbij wees men er ook nog eens fijntjes op, dat het hier - afgezien van de AMRO bank - private ondernemingen betreft. Dat als het mis gaat, de gevolgen wel voor rekening van de Nederlandse samenleving komen, werd daarbij maar gemakshalve? buiten beschouwing gelaten. Men leeft in een andere wereld. Jesse Klaver, kamerlid voor GroenLinks, stelde aan het eind van de bijeenkomst dat hij de antwoorden die hij tot dusver had gehoord van de bankiers ‘stuitend’ vond. “Ik vraag me af in welk universum u leeft”, voegde hij daar aan toe. Of andere partijen dat ook in die mate vinden en of zij daar consequenties aan willen verbinden, zal morgenochtend blijken bij het debat dat op de rol staat over de beursgang van de ABN AMRO.

3 opmerkingen:

  1. Ook ik vraag me af in welk universum deze mensen leven maar daar zullen zij niet wakker van liggen. Bizar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Men is compleet vergeten wie ze uit de 'stront' heeft getrokken. Ik heb werkelijk geen goed woord meer over voor deze geldgraaiers. Ik snap dat men de Aegon en ING niet meer kan 'controleren' maar wat de ABN als 100% staatsbank heeft geflikt is werkelijk van het zotte. Ze zijn de werkelijkheid totaal kwijt, staan totaal niet meer in contact met de maatschappij, ze zien alleen nog maar cijfers maar niet de mensen achter diezelfde cijfers..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou zeggen lees het laatste boek van Joris Luyendijk; Dit kan niet waar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen