zondag 12 april 2015

Wandelen - Randstad Trail: Ermelo -> Amerfoort Vathorst (10 april)

Afgelopen vrijdag was het prachtig weer, dus zonde om binnen te blijven zitten. Een tijdje geleden had ik in Google maps al eens een route van station Ermelo naar station Vathorst (Amersfoort ) uitgezet en waarbij ik voor een groot gedeelte langs het Nulder- en Nijkerkernauw zou lopen. Ik had de route naar een app (my tracks) op m'n smartphone gekopieerd. Als ik me afvraag welke kant ik op moet, hoef ik alleen maar even m'n telefoon aan te zetten, waarna ik op het schermpje zie waar ik me bevind en welke kant ik op moet. Kind kan de was doen.
Ik parkeer m'n auto bij station Ermelo - daar altijd mogelijk - en ga op pad. Het eerste stuk van de wandeling loopt over het landgoed Veldwijk, waar sinds 1884 een psychiatrische inrichting gehuisvest is. Op het parkachtige terrein staan nog een aantal paviljoens en villa's welke aan deze tijd doen terugdenken en die het aanzien meer dan waard zijn. Na landgoed volgt een woonwijk en daarna verlaat ik het dorp. Geleidelijk aan verdwijnen de bosschages en krijgt het weiland meer en meer de overhand. Het is voorjaar dus overal lammetjes in de wei.
Bij Nulde loop ik onder de A28 door en sta ik opeens aan het Randmeer dat hier Nuldernauw heet. Ik ga even op een bankje.bij het zich hier bevindende recreatiestrand zitten en eet m'n brood op. Vervolgens loop ik het fietspad op, dat over het dijkje langs het water richting Spakenburg loopt. Het is er schitterend. Een beetje zon, windstil, met  aan beide zijden van de dijk allerlei kwakende, kwetterende eenden. ganzen, zwanen, meerkoeten, grutto's, kieviten en nog veel meer soorten waarvan ik echt niet weet wat het zijn. Ik weet er gewoon veel te weinig van af.
Even voorbij de sluis in de Arkervaart sla ik weer linksaf het weiland in. Twee fietsters rijden me voorbij en terwijl ze passeren hoor ik de één tegen de ander zeggen: "hoor ik een leeuwerik?". Ik volg haar blik naar boven en zie hoog boven me een vogeltje fladderen dat behoorlijk wat lawaai maakt. Zo dat weet ik dan ook weer. Nooit bewust een leeuwerik gezien. Even verderop staat een man met een fototoestel met telelens de omgeving af te speuren. Op mijn vraag waar hij naar aan het kijken is meldt hij dat hij wat plaatjes van de veldleeuwerik probeert te schieten. "Het is een hobby van me". "In onze jeugd (hoezo onze? :) zaten er hier veel, maar tegenwoordig moet je echt zoeken".
Ik loop weer door. Geleidijk aan kom ik weer dichterbij de A28, en tenslotte loop ik tegen de wijk Amerstfoort-Vathorst aan. Omdat de wijk aan deze kant begrensd wordt door een vaart, kan ik er helaas niet door, maar moet ik er omheen naar het station lopen. Helaas, want qua architectuur maakt de wijk op mij best een bijzondere indruk. Ik vind het eigenlijk wel wat weg hebben van Ijburg bij Amsterdam. Natuurlijk had ik er vanaf het station nog even in kunnen lopen, maar mijn benen vonden het voor vandaag wel genoeg.


Karakteristiek van de wandeling
De route is niet gemarkeerd, dus moet je of gebruik maken van een goede kaart dan wel via google maps de te volgen route uitstippelen en deze vervolgens als gpx bestand in een app van je smartphone deponeren.
De wandeling loopt uitsluitend over verharde wegen en fietspaden. Onderweg heb je mooie vergezichten in een, deels waterrijk landschap. In geval van slecht weer is beschutting nauwelijks mogelijk. Horecagelegenheden zijn er bij Nulde (Postiljon) en bij de sluis in de Arkervaart.
Ik vertrok om ca 10.15 uur en arriveerde om 15.30 uur bij station Vathorst, waar ik de trein weer terug naar Ermelo nam. De totaal afgelegde afgelegde afstand bedroeg ca 23 km.


Indien gewenst: M.b.t. het gebruik van OsmAnd: zie video-instructie.

2 opmerkingen:

  1. Woow dat is een flinke wandeling! Maar wel heerlijk langs en door natuur heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat huis echt prachtig. Het straalt romantiek en nostalgie uit. Die hele wandeling lijkt me trouwens leuk. Ik houd van wandelen, en zo'n ns wandeling wil ik echt wel eens een keertje doen.

    En wat had je mooi weer als ik de foto's zo bekijk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen