woensdag 1 april 2015

Gratis bellen met Whatsapp

Gisteren zag ik op Google Trends dat momenteel veel op de term "Whatsapp" gezocht wordt. Ik vroeg me af wat er aan de hand was en heb er daarom ook maar eens op gegoogeld. Uit een artikel in de Telegraaf bleek onder andere dat:
Androidgebruikers kunnen voortaan gratis bellen via de populaire Whatsapp-dienst. Ze dienen hiervoor de laatste versie van de app te installeren. Aan een belfunctie in de iOS-versie wordt nog gewerkt.
Het bellen via Whatsapp verloopt via voip, oftewel de internetverbinding van het toestel. Bellen is zowel mogelijk via wifi als via 3G/4G. Gebruikers betalen alleen kosten voor de internetverbinding, het bellen zelf is gratis.
Naar verwachting kunnen iPhone-gebruikers binnen een paar weken ook bellen via de app.
Ik heb het zojuist even uitgeprobeerd en het liep als een speer. Het geluid klonk prima en de beltoon was dezelfde als waarmee ik normaal mee wordt opgeroepen.
Als je iemand wilt bellen klik je op een naam in je Whatsapp contactenlijst en daarna op het telefoontje rechts boven in hetzelfde scherm, waar je ook je chatberichten invoert. Vervolgens wijst het zich vanzelf.
Als je veel belt, kan het een behoorlijke kostenbesparing opleveren. Zelfs bellen naar het buitenland is gratis, mits je natuurlijk van Wifi gebruik maakt.
Natuurlijk was gratis bellen allang mogelijk. Bijvoorbeeld via Skype. Het gebruiksgemak van deze optie is wat mij betreft evenwel beter. Je hoeft niet meer op zoek te gaan naar bijzondere contactgegevens. Het gewone telefoonnummer van iemand voldoet immers. Daarnaast vind ik de kwaliteit van het geluid ook beter (niet zo blikkerig). Je hebt alleen geen beeldverbinding. Wedden dat dat ook nog komt?

6 opmerkingen:

  1. Wat leuk en goed om te weten, dankjewel voor de info!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist het wel, maar ik had er nog niet zo over nagedacht wat ik er dan voor voordeel aan zou moeten hebben. Maar gratis bellen vanuit het buitenland is wel heel erg handig voor ons, zeker aangezien we deze maand naar Barcelona gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjonge...dus aan bellen verdienen de providers binnenkort niets meer.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou maar'es zo kunnen dat het dezelfde kant op gaat als wat met het SMS'en gebeurd is.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn oudste dochter tipte me hier over. Ik vind het erg handig! Ook al bel ik zelden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen