vrijdag 6 februari 2015

#Zwerfie is jarig

Ongeveer twee jaar liepen we langs de Linge van Leerdam naar Beesd. Een mooie route kan ik iedereen aanbevelen. Ook makkelijk voor wat betreft met het openbaar vervoer. Maar daar wil ik het vandaag verder niet over hebben. Waarover dan wel?  Ongeveer halverwege onze tocht kwamen we een stel wandelaars tegen. Althans zo zagen ze er qua outfit uit. Op zich niks bijzonders. Alleen wat aan deze mensen op opviel, was dat allemaal een vuilnis zak bij zich hadden en af een toe zag je iemand iets oprapen en in z'n zak deponeren. Het zag er eigenlijk een beetje vreemd uit en vandaar dat het me waarschijnlijk is bijgebleven.
Van de week toen we een rondje door het bos liepen, passeerde ons een fietser. Toen hij ons nog maar net voorbij was stopte hij, raapte een blikje op en reed met het blikje weer verder.
Bovenstaande gebeurtenissen kwamen weer bij me boven toen ik vandaag in het dagblad Trouw las dat "#Zwerfie" jarig was. Ook in het Utrechts Stadsblad van enkele dagen gelden lees ik:
Vandaag 6 februari is de eerste verjaardag van #zwerfie. Een #zwerfie is een foto van jezelf mat een stuk zwerfafval dat je vervolgens op Twitter of Facebook plaatst. 
De gedachte erachter is dat als een kwart van de Nederlanders bijvoorbeeld vandaag, één stuk zwerfvuil opraapt, Nederland aan het eind van de dag brandschoon zou zijn . Daarmee zouden we tevens ervoor zorgen dat de in de oceanen drijvende plastic massa, de zogenaamde "Plastic Soup" niet nog veel groter wordt dan hij nu al is.
De man achter #zwerfie zou Peter Smith zijn.
“Fietsend door Amsterdam prikt hij iedere dag, op zijn gele fiets, wel twintig stukken afval op. Hij heeft zelfs een officiële site.” ‘Kleanworldwide’ staat voor ‘Klagen Loont Echt Absoluut Niet’. Maak er wat moois van. 
De enige kanttekening die ik bij de actie plaats is dat ik niet zo overtuigd ben van het effect van de actie op de "Plastic Soup". Maar daar heb ik al een eerder over geblogd. Maar los daarvan vind ik #zwerfie een hartstikke poitief  idee. Vandaar dat ik net even de deur ben uitgelopen en na ca 100 meter m'n bijdrage aan de actie kon leveren.Wie volgt?

6 opmerkingen:

  1. ....dat doe ik al jaren! Elke dag minstens 2 stuks zwerfvuil opruimen en het rondje dat ik regelmatig loop levert soms niet eens 2 stuks op! We verbeteren de wereld en beginnen zelf.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat doen wij al jaren op onze dagelijkse route met de hond. Alles wat er niet hoort en wat wij tegenkomen rapen wij op. Soms hebben wij een echte oogst. Wel een hele zak vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als wij ergens een tasje zien zwerven rapen we dat op en dan zorgen we ervoor dat het gevuld is tegen de tijd dat we thuis zijn. Maar niet altijd heb je iets bij je om zwerfies in te vervoeren helaas, Daar baal ik dan wel eens van

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja ik doe dat regelmatig op de dijk aan de Oosterschelde waar ik graag loop. Soms is het zo erg dat de resten van een picknick van 4 personen er liggen, idioot ze nemen het toch ook ergens in mee en dan is het vol en zwaarder maar mee terugnemen is kennelijk te lastig.

    BeantwoordenVerwijderen