dinsdag 3 februari 2015

Naar de markt

We komen net terug van de markt. We gaan elke week voor groenten, fruit en kaas. De mevrouw van de kaas weet inmiddels wel wat ik wil hebben en heeft vaak al een stuk voor me klaar liggen. Het is er een momenteel een beetje triestig. Weinig kramen, weinig klanten en een frisse bedoening. Ik benijd ze niets, die marktmensen in de winter. In het voorjaar zullen de kramen met planten, bloemen, schoenen, sokken, fietsbenodigdheden, kleine gereedschappen e.d., wel weer wat meer verschijnen en blijven de mensen weer even bij de viskraam staan om een lekkerbekkie te eten.

Behalve dat er nú weinig kramen zijn, verdwijnen er ook steeds meer definitief. Enerzijds is de crisis daar mogelijk debet aan. Anderzijds hoorde ik een marktkoopman zeggen dat er vrijwel geen jongeren meer op de markt komen."Die zijn aan het werk", Ik denk dat hij gelijk heeft. Kijk maar op de markt om je heen en let daarbij eens op de gemiddelde leeftijd van de bezoekers. Heel veel 50+'ers.

En zou op de markt nog een gulden een daalder waard zijn? De kaas die ik koop is zeker niet goedkoop. Wel van een prima kwaliteit. Het brood - althans bij ons - is zeker niet goedkoper dan in de supermarkt en de groenten en fruit misschien, maar ook niet echt duidelijk. Ben benieuwd  hoe de markt er over een jaar of wat er uit ziet. Want als er minder kramen zijn, komen er minder klanten. En als er minder klanten komen, leidt dat weer tot minder kramen enz, enz.

Komen jullie nog op de markt en stelt'ie - in de plaats waar je woont - nog wat voor? Of komen er ook steeds minder kramen?

8 opmerkingen:

  1. Hier is een marktje..ik geloof ooit begonnen met drie rijen, twintig kramen, nu een loempiakraam, een groenteboer een viskraam en zomers soms een kaarten of sokken/ondergoedkraam. Niet iets om voor op pad te gaan.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De markt hier is niet heel groot maar ja, dat heb je toch in een dorp.
    De groenteman, bakker, kaasboer, bloemenman,stofjesdame, poullier, notenkraampje, dus wel genoeg op zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. markt is hier helaas niet op loopafstand dus kom er nu niet vaak. misschien als zoontje en oppaskids iets ouder zijn en t meelopen dus iets beter gaat ofop vrije dagen.z oontje is 2,5 en vindt zoiets wel leuk denk ik :) aan de adnere kant wil ik er niet te vaak heen, geef dan altijd weer meer uit dan in de supermarkt met een lijstje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op de marktdagen bij mij in de buurt werk ik dus ik kom er nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik nog naar de Haagse mart ging was vooral groente en fruit echt goedkoper, maar nu ik in dorp woon is de wekelijkse markt vrij duur en er zijn slechts 5-6 kramen, ze staan voor de Lidl, alleen bij de visboer koop ik wel eens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier is de markt prima! Op vrijdag kan ik vrijwel nooit omdat ik dan werk, maar hij staat er ook op zaterdag. Verschillende groente/fruit kramen, die zijn heel goedkoop. 2 viskramen, een notenboer, een kruidenkraam, een kaaskraam, kip, 2 bakkers en dan vergeet ik vast nog wel wat.
    Ook al zijn sommige dingen duurder (noten bv), toch haal ik ze graag op de markt om de locale ondernemer te sponsoren én het is vaak veel lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Je bevestigt een beetje zoals ik er ook tegen aan kijk. Kwaliteit best goed maar niet meer echt goedkoop.

      Verwijderen