zaterdag 14 februari 2015

Heel stapstories bakt (3): kruidkoek

Anderhalve week geleden gaf "het is zoals het is" op haar blog, een recept van een kruidkoek. Dat riep herinneringen op en ik vond het een mooie aanleiding om te trachten de koek te kopiëren. Behalve het bakken van een drietal broden in de afgelopen twee maanden, heb ik vrijwel geen bak ervaring. Maar ik begin het steeds leuker te vinden. Het experimenteren zit me wel een beetje in het bloed, en ofschoon "N" na afloop zei dat de hele keuken onder zat, schuilt er misschien toch nog een echte Menno in mij.
Maar goed, net zoals bij "het is zoals het is" had ik niet alle ingrediënten in huis. Dus heb ik het recept maar een beetje aangepast, in die zin dat ik maar een aantal zaken heb weggelaten. Ik had bijvoorbeeld geen annijspoeder in huis. Ook gember en kruidnagel moest ik ontberen. Achteraf denk ik toch dat je dat een beetje proeft. Ik mis om het zo maar te zeggen, nog een beetje de Wow! touch, Niettemin ben ik met het resultaat best tevreden en zal'ie van het weekend heus wel opkomen.


Beste "het is zoals het is", bedankt voor je recept en wordt vervolgd!

7 opmerkingen:

  1. Voor kruidkoek gebruik ik meestal speculaas of spekkoekkruiden, dan hoef je niet alle poeders apart in huis te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan Stapstories :-) Leuk dat je de koek gebakken hebt.
    Die kruiden zijn inderdaad wel belangrijk, je kan inderdaad ook koekkruiden kopen maar deze losse samen zijn naar mijn mening lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er lekker uit! Ik ga het binnenkort eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak ook kruidkoek met losse kruiden. Deels omdat ik alles los in huis heb, deels omdat ik het lekkerder vind. Gember en nootmuskaat rasp ik ipv de gedroogde poeder te gebruiken. Verder kan je elke koek je eigen smaak meegeven. Elk koekkruidenmengsel is weer anders.
    Je brengt me wel op een idee, kruidkoek, lekker, ga ik vandaag ook maar eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij ziet er mooi uit! En de volgende keer wordt hij vast perfect.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen