zaterdag 21 februari 2015

De zorgverzekeraars en de glucosemeters

Gisteravond kwam ik om een uur of zes terug uit Haarlem. Ik was naar de verjaardag van m'n zwager geweest. "N" was niet thuis. Ik warmde wat soep op en installeerde me op de bank, om het op te eten en wat te zappen. Meldpunt was aan de gang van omroep MAX. Het ging over glucosemeters en ik heb het item even uit gekeken. Op de site van "Uitzending Gemist" staat met betrekking tot het onderwerp dat besproken werd het volgende:
Glucosemeters
Diabetespatiënten zijn dag en nacht afhankelijk van hun bloedglucosemeter, het apparaat is voor hen van levensbelang. Maar er wordt bezuinigd en duizenden mensen met diabetes moeten van de zorgverzekeraar verplicht goedkopere bloedglucosemeters gebruiken. Hoe betrouwbaar zijn die goedkopere glucosemeters? Tijd voor Meldpunt! voert een test uit.
In de uitzending werd verder de onbetrouwbaarheid en de daarmee samenhangende risico's van deze goedkope glucosemeters aan de orde gesteld.
Dit voor wat betreft de glucosemeters. Maar daar gaat het me eigenlijk nog niet eens om. Alhoewel als je zo'n ding gebruikt, opletten!  En als je de uitkomsten niet vertrouwd, zou ik toch maar's bij m'n huisarts of diabetes verpleegkundige langs gaan, om te kijken of zij hetzelfde meten als jij.

Net bij het opstaan viel het kwartje. Een paar dagen geleden zag ik op de site van de Tweede Kamer, dat er 24 februari a.s. een technische briefing zal plaatst vinden van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze besloten bijeenkomst heeft als agendapunt:
Verbetering van de kwaliteit van de zorg en duurzame betaalbaarheid van de zorg
Ter voorbereiding van deze briefing heeft de minister nog een brief gestuurd, welke eveneens op de site van de de Tweede Kamer is te lezen. De brief op zich bevat eigenlijk niet ook zoveel nieuws. De plannen waren een paar dagen geleden al min of meer uitgelekt.

Wat mij triggert
De minister hamert er bij voortduren op, dat ten gevolge van de door haar voorgetelde maatregelen de kwaliteit van de zorg zal toenemen en de kosten zullen dalen. Kort samengevat zou dit effect bewerkstelligd worden, doordat de positie van de verzekeraars ten opzichte van de zorgaanbieders en leveranciers wordt versterkt. Tenslotte zij hebben de portemonnee in handen en wie betaald, bepaald. toch....? Wat mij betreft kun je aan het item van de glucosemeters nu al zien, hoe de afweging tussen kwaliteit en kosten zal gaan uitpakken. Ik denk dat het te simpel is om te verwachten dat deze financiële instellingen, zomaar, vanzelf een juiste afweging zullen en/of kunnen maken tussen kosten en kwaliteit.

3 opmerkingen:

  1. Triest. Ik zei gisteren al cynisch tegen mijn man die in de ouderenzorg werkt dat er voorlopig wel genoeg demente diabetespatienten zijn om de verpleeghuizen mee te vullen. Suikerziekte is een grote sloper.
    Daarbij krijg ik de indruk dat de overheid het niet erg vindt dat mensen minder oud worden. Scheelt weer in de kosten....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea heeft de gezondheidscentra in ons stadsdeel in de tang. Alle medewerkers moeten de handelingsprotocollen gebruiken die Achmea voorschrijft. Tot nu toe hebben ze succesvol de poot stijf kunnen houden.
    Je kunt nu ook als patiënt elektronisch een afspraak maken met de huisarts. Leek mij handig. Echter, ik moet een heleboel privacygevoelige informatie invullen op het elektronische formulier en akkoord gaan met het privacyreglement. Klik ik dat laatste aan dan krijg ik een heleboel vage formuleringen te zien die multi-interpretabel zijn. Aangezien ik jurist ben en afgestudeerd op het elektronisch patiëntendossier (de privacybescherming van de patiënt) is het mij wel duidelijk: geen e-afspraak voor mij. Dan maar weer gewoon bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook geen fijn idee dat de zorgverzekeraars zoveel macht krijgen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen