woensdag 11 februari 2015

Boeken gekocht

We zijn net terug uit het dorp. Ik had over een boek gelezen; "de stoptrein naar Parijs" van Jet Holleman. Jet is vrijwilligster bij wandelnet.nl en houdt zich daar bezig met ad hoc-redactieklussen. Over haar boek schrijft zij:
In een flits wist ik ineens dat dat een wens van me was: per stoptrein naar Parijs reizen. Ik ben op elk station tussen Amsterdam en Parijs uitgestapt om op verkenning te gaan. Ik heb gewandeld en gefietst, maar ook musea bezocht en concerten. Het was een heel intensieve ervaring. Ik besefte hoe jachtig we leven en hoe onthaastend het werkt om zo te reizen. Daarover houd ik nu lezingen met het boek als leidraad.
De bibliotheek had het niet en "N" wilde het ook graag lezen. We hadden nog een boekenmagneetstripkaartje (zeg maar boekenbon) liggen. Dus wij naar de boekwinkel om het gewenste te bestellen. Als het goed is hebben we het over twee dagen in huis en wie weet stappen we volgende week wel op de trein, op weg naar ons eerste station. Nee gekheid, maar wie weet. Het idee spreekt me wel aan.

Enfin zo'n boekenwinkel is niets voor ons. Als we daar zijn, ligt er toch altijd wel erg veel wat onze kooplust opwekt. Verder hebben we daar nooit zo'n last van, maar in een boekwinkel.....We kochten nog een boek dat we zagen liggen; "Pogingen iets van het leven te maken", het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83¼  jaar. Een tijdje geleden had ik er in het dagblad Trouw al eens iets over gelezen en bij Bol.com staat de volgende samenvatting:

Hendrik Groen mag dan oud zijn, hij is nog lang niet dood en niet van plan zich eronder te laten krijgen. Toegegeven: zijn dagelijkse wandelingen worden steeds korter omdat de benen niet meer willen en hij moet regelmatig naar de huisarts. Technisch gesproken is hij bejaard. Maar waarom zou het leven dan alleen nog maar moeten bestaan uit koffiedrinken achter de geraniums en wachten op het einde? In korte, ogenschijnlijk luchtige, maar vooral openhartige dagboekfragmenten laat Hendrik Groen je een jaar lang meeleven met alle ups en downs van het leven in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord. Op de laatste dag van het jaar zal het nog moeilijk zijn om afscheid nemen van dit charmante personage..

Als ik m'n boeken uit heb zal ik er weer over berichten.

4 opmerkingen:

  1. Originele boeken!
    Is het boek over Hendrik Groen fictief of bestaat hij echt?
    Ik blijf zelf nog altijd dol op boekhandels, maar ik kan me wel steeds beter beheersen. Ik weet nu inmiddels wel dat ik nooit genoeg tijd zal hebben om alles te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een aantal reacties gelezen waarbij een vraagteken werd geplaatst over het al of niet echt bestaan van Hendrik. Ook is wel gesuggereerd dat het bijv. iemand uit de verzorging geweest zou kunnen zijn die e.e.a. op schrift gesteld heeft. Maar bij mijn weten is niemand daar zeker van. Niettemin,"N" en ik kennen die wereld redelijk goed en zijn heel benieuwd.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, boeken kopen! Ik haal ze meestal uit de bibliotheek maar heel soms is een boek zo mooi dat ik het koop. Dat boek over de stoptrein naar Parijs ga ik reserveren!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen