vrijdag 9 januari 2015

Ziekte en gezondheid: wat cijfers


We hebben net de slag om de ziektekostenverzekeringen weer achter de rug, waarbij de ieder jaar stijgende premies en de daaraan ten grondslag liggende kosten een rol spelen. In het verlengde hiervan vroeg ik me af of er nog wel mensen zijn die gezond zijn, en die niet de en of andere ziekte of aandoening on de de leden hebben. Zodoende kwam ik op de site Volksgezondheidenzorg.info van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) terecht. Hier lees ik dat Nederland 5,3 miljoen mensen telt met een chronische ziekte. Dit is ongeveer 31 % van de totale bevolking. Van deze 5,3 miljoen heeft zelfs 1,9 miljoen mensen meer dan één ziekte. Zoals te verwachten, hebben veel meer ouderen dan jongeren met een chronische aandoening. Ook blijken chronische aandoeningen meer bij vrouwen dan bij mannen voor te komen. Dit laatste verbaast me eigenlijk een beetje. Tenslotte is de gemiddelde levensverwachting voor vrouwen 3,7 jaar hoger dan voor mannen (82,8 en.79,1 jaar).

Maar goed de chronische aandoeningen welke het meest voorkomen zijn:

Ziekte Aantal mensen Opmerking
Perifere artrose 1.189.000
Diabetes mellitus 834.100
Gehoorstoornissen  810.500 
Nek- en rugklachten 652.200 
Coronaire hartziekten 604.000 
Astma 475.000
COPD 360.000
Contacteczeem325.000
Gezichtsstoornissen310.000Bij de gezichtsstoornissen gaat het vooral om staar, glaucoom (hoge oogdruk), en diabetische netvliesaandoeningen e.d..


De psychische ziekten
Voorts lees ik dat de psychische stoornissen de meeste kosten met zich meebrengen.
Psychische stoornissen vormden in 2011 met 19,6 miljard euro, 21,9% van de totale kosten van de gezondheidszorg. Op hun beurt zijn verstandelijke handicap en dementie weer veruit de duurste ziekten. Op enige afstand van de psychische stoornissen komen de ziekten van het hartvaatstelsel met € 8,3 miljard (9,2%) en ziekten van het spijsverteringsstelsel met € 5,6 miljard(6,2%).

Wat ik verder nog opvallende getallen vond, is dat bijna 1,1 miljoen personen last blijken te hebben van angststoornissen en bijna 800.000 mensen van een stemmingsstoornis (depressie of bipolaire stoornis).

Tenslotte
Het gaat dus om grote getallen en vaak ernstige ziekten. Gelukkig is toch nog enige relativering mogelijk. Volgens opgave van het Nationaal Kompas Volksgezondheid (de voorganger van Volksgezondheidenzorg.info) blijkt dat toch nog 79% van de mannen zich gezond voelt en 74% van de vrouwen.

6 opmerkingen:

  1. Ook met een chronische aandoening kun je jezelf blijkbaar behoorlijk gezond voelen. Ik heb last van contacteczeem, maar ik voel me in prima gezondheid meestal ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wat ik eigenlijk ook met wilde vertellen.

      Verwijderen
  2. Ik heb toch altijd gedacht dat ik met mijn reuma behoorde tot een hele grote groep mensen. Blijkbaar niet, want het staat er niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Volgens het "Nationaal Kompas" waren er in 2012 bijna 116.000 mensen met een reumatoïde artritis. Best ook veel mensen, maar als je alleen naar de getallen kijkt staat deze aandoening vermoedelijk op de 17e plaats.

      Verwijderen
  3. Tja, maar wat Daantje ook al zegt: chronisch ziek is ook relatief. Vorig jaar heb ik een aantal gesprekken gehad bij een centrum voor psycho-oncologische zorg, omdat mijn partner plots een agressieve vorm van kanker had. Om voor die gesprekken in aanmerking te komen moest voor mij een diagnose 'bedacht' worden. Terwijl ik niet ziek was, maar overvallen werd door plotselinge omstandigheden. Maar een 'aanpassingsstoornis' werd niet meer vergoed vanuit het basispakket, dus dan doen ze het zo. Ik vermoed dat ik nu ook bij de chronisch zieken met een angststoornis wordt gerekend. Mijn partner is recent overleden en ik ben al weer benaderd door het centrum om voor 'rouwverwerking' behandeld te worden. Heel vriendelijk aangeboden, maar ik denk dat ik dat niet nodig heb. Ik praat/mail veel met lotgenoten en dat doet me ook erg goed. Bovendien is toch geen situatie vergelijkbaar, ik ben vrij jong weduwe geworden en dat verschilt toch van iemand die bijvoorbeeld al 70 is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja soms moet je zelfs oppassen dat je je niet a.h.w. ziek laat maken. Maar wellicht mag je het naar ik vermoed toch goed bedoelde aanbod achter de hand houden,voor als je toch nog behoefte aan hulp / steun zou hebben.Sterkte voor de komende tijd.

      Verwijderen