donderdag 29 januari 2015

Wat drijft de zorgverzekeraars?

Het spookt al een tijdje door m'n hoofd. Steeds meer vraag ik me af waarom doen ze zoals ze doen. Wie? Nou de zorgverzekeraars natuurlijk. Waarom zouden de zorgaanbieders met elkaar willen concurreren, waarom zouden ze überhaupt winst willen maken, welke volgens Chris Oomen, directeur van de kleine zorgverzekeraar DSW, onmaatschappelijk hoog is. Het blijft me allemaal onduidelijk.
Er zijn maar vier grote koepelconcerns die ca. 95% van de markt in handen hebben te weten:
  1. CZ, 
  2. Menzis 
  3. UVIT / VGZ 
  4. Zilveren Kruis / Achmea
Van deze bedrijven zijn de eerste drie coöperaties, met de ledenraad als hoogste orgaan. Op de website van VGZ lees ik in dit kader onder andere:
Verantwoording aan onze verzekerden:   
Een coöperatie bestaat uit leden en Coöperatie VGZ is daarop geen uitzondering. Coöperatie VGZ is eigendom van de leden.Wij leggen verantwoording af aan onze leden en in het bijzonder aan de Ledenraad. Deze raad houdt toezicht op de bedrijfsvoering en is verder verantwoordelijk voor de benoeming van de Raad van Bestuur, de aanstelling van de Raad van Commissarissen en het vaststellen van de jaarrekening. Ook geeft de Ledenraad op verzoek en naar eigen inzicht adviezen aan het bestuur. 
Leden die een actieve rol willen spelen in onze coöperatie, betrekken wij geregeld bij activiteiten en bij het verdere reilen en zeilen van ons bedrijf. Wij vragen die leden om hun mening en hun ervaringen.
En wie zijn de leden? Juist, ja, jij en ik. Door klant te worden, wordt je tevens lid van de coöperatie. Zelf ben ik me daar nooit van bewust geweest. Maar in principe zou het zo moeten kunnen werken, dat als de leden van de coöperatie met elkaar vinden dat -mits er genoeg geld is- de premie omlaag moet, dan moet'ie ook omlaag. Willen we met elkaar een vrije artsenkeuze met daarbij een hogere premie, so be it. Maar concurreren met andere coöperaties, waarom?

Overigens denk ik pas recent te snappen, waarom de inperking van de vrije artsenkeuze zo belangrijk is voor de zorgverzekeraars.Wel een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Gewoon omdat ze daarmee een serieus wapen in de hand hebben tegenover de zorgaanbieders. Bent u te duur? Dan doet u toch niet mee.

Vandaag is er een debat in de tweede kamer over de regierol van de verzekeraars en zal het volgens de krant andermaal over de vrije artsenkeuze gaan. Benieuwd wat er nou weer uitkomt.

7 opmerkingen:

  1. Stel dat die vrije artsenkeuze ingeperkt wordt,zou dan de prijs van een restitutiepolis gaan stijgen? Zo van "wil je vrije keus,dan moet je betalen".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is al zo, volgens mij. Budgetpolissen (de goedkope), hebben niet met alle artsen en fysiotherapeuten een contract, en ze vergoeden alleen die behandelingen.

      Verwijderen
    2. Over dat stijgen, mijn vermoeden is (als alleen de restitutie overblijft) dat dat wel eens zo zou kunnen zijn. en de oorzaak daarvan zou wel eens niet alleen bij de verzekeraars kunnen liggen, maar ook bij de aanbieders. Die staan dan sterker. Ik wil overigens nog eens een poging doen om een verzekeraar te vragen hoe zij daar tegen aan kijken.

      Verwijderen
  2. Achmea (waaronder Zilveren Kruis, FBTO, ProLife, Avero, en nog wat merken) is voor een flink deel (37%?) in handen van de Rabobank. De rest zijn gewone aandelen, op de beurs, geloof ik. Al wordt er binnen Achmea weinig gepraat over belangen van de aandeelhouders. Het lijkt dat Rabo stuurt, maar dat is een gok van mij.
    Voor de andere zit ik me af te vragen wat er gebeurt als veel leden aan de ledenraad vragen om de premie te verlagen. Wie organiseert een brievenactie/twitteractie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de website van Achmea staat hierover:

      Achmea is een besloten vennootschap. De vereniging Achmea bezit ruim 65% van de gewone aandelen in Achmea. Klanten in Nederland worden direct vertegenwoordigd door Vereniging Achmea en indirect via Stichting Administratiekantoor Achmea (STAK Achmea). STAK Achmea is een aandeelhouder die op zijn beurt weer certificaten van aandelen heeft uitgegeven aan Vereniging Achmea. Rabobank is Achmea’s andere grootaandeelhouder en bezit momenteel ruim 29% van de gewone aandelen. Achmea’s aandelen zijn niet beursgenoteerd.

      Vereniging Achmea is ontstaan uit alle onderlinge maatschappijen en ziekenfondsen die zijn gefuseerd tot Achmea. De vereniging is voor 65% eigenaar en een belangrijke toezichthouder op Achmea. Iedereen die klant is bij een van de Achmea-merken is ook klantlid van de vereniging.

      Verwijderen
  3. Via mijn werkgever ben ik jaren klant geweest van achtereenvolgens IZA, SIZ en VGZ.
    Nooit, maar dan ook nooit heb ik info gekregen om in een ledenraad zitting te nemen, een jaarvergadering bij te wonen. Geen regelmatig krantje over het wel en wee van VGZ en haar dochters.
    Ik vraag me werkelijk af, hoe ze aan die meedenkende leden komen,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een van de dingen die ik me afvraag.

      Verwijderen