vrijdag 30 januari 2015

Wat drijft de zorgverzekeraars (2)

Recent kwam ik erachter, dat je de debatten in de tweede kamer live, op je pc kunt volgen. Als je klikt op de bijgaande link van de tweede kamer, kom je op een pagina terecht, waar je de agenda kunt bekijken en/of een zaal kunt kiezen waar je het actuele debat kunt bekijken en aanhoren. Overigens vandaag zijn er geen vergaderingen.

Gisteravond heb ik een stukje van het debat in de tweede kamer gevolgd. Het ging over de regierol van de verzekeraars. Ik heb lang niet het hele debat beluisterd, maar een aantal zaken pikte ik er in de gauwigheid toch even uit op. Onder andere hoorde ik de minister nog iets zeggen over de inperking van de vrije artsenkeuze. Ik begreep dat deze inderdaad bedoeld is om de positie van de verzekeraars ten opzichte van de zorgaanbieders te versterken, en daarmee onder andere de prijzen in de hand te kunnen houden. Voorts kwam de praktijk aan de orde, waarbij verzekeraars klanten proberen te lokken met cadeautjes, en vergelijkingssites betaald krijgen voor via hun site afgesloten polissen. Hoe kun je dan nog op de onafhankelijkheid van zo'n site vertrouwen? Ook hoorde ik nog een woordvoerster het punt aan de orde stellen, dat verzekeraars de in een jaar “te veel” betaalde premie, niet volledig gebruiken om de premie voor het komende jaar te verlagen of teruggeven, maar deze winst investeren in beleggingen. Dit ondanks dat voldaan wordt aan de door de Nederlandse Bank vereiste financiële reserves. Bij VGZ lees ik hierover:
Inzet beleggingsopbrengsten: 
Coöperatie VGZ beheert de premiegelden die zij van haar verzekerden ontvangt, op een verantwoorde en toekomstbestendige manier. Coöperatie VGZ spreidt daarom de risico’s en hanteert hierbij een prudent beleggingsbeleid: het grootste deel van de beleggingen zit in vastrentende waarden. Omdat de rente nu erg laag is, verwerkt Coöperatie VGZ in 2015 geen toekomstig beleggingsrendement in de premie.
Het zal vanuit bedrijfskundig oogpunt slim zijn om winst? te reserveren en te beleggen. Maar wat heb ik als klant/lid aan een “prudent beleggingsbeleid”, waarvan dit niet alleen in 2015, maar ook in de jaren daarna, op m'n premie waarschijnlijk niet of nauwelijks effect zal hebben. Geef me alsjeblieft m'n te veel betaalde geld terug. Ik bepaal zelf graag of ik het beleg, op de spaarbank zet of een broek koop.
Al met al blijf ik nog steeds zitten met m'n vraag van gisteren: wat drijft deze coöperaties toch om met elkaar te willen concurreren, en om te gaan beleggen, waarom? Wij zijn toch de leden? Het gaat toch om ons, niet dan?

Genoeg hierover
In die hele grote vergaderzaal waren maar een paar mensen aan het werk, namelijk de woordvoerders van enkele partijen en de minister. Zeker als je een onderwerp een tijdje volgt, is het best boeiend om te zien wat er op dat moment gaande is en hoe e.e.a. te werk gaat. Leuk was om te zien hoe betrokkenen met elkaar omgingen. Hoewel van concurrerende partijen, bekroop me af en toe het gevoel; die gaan straks nog even met elkaar aan de koffie. Niks mis mee.

5 opmerkingen:

  1. Winst, rijk worden...dat drijft ze.
    De antwoorden op gestelde vragen zijn soms zo oneerlijk...de besparing van miljoenen die ze denken te halen, wordt bv nergens gestaafd...men hamert maar op de vermoedelijke 7% PGB misbruik maar vergeet te vertellen dat het in ziekenhuizen 10% is.
    Al opgevallen dat de mensen die bij Zorgverzekering werken bijna allemaal uit de Haagse politiek komen. Ingewikkeld netwerk van belangenverstrengeling. Bah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het boek de Instensieve Menshouderij waar ik 7 december over blogde, worden in dit kader met name het belang van de aandeelhouders genoemd en de daarmee samenhangende eis tot winstmaximalisatie, alsmede het CV (ego) van de directie. Nou gaat het hier juist om coöperaties met leden en geen NV met aandeelhouders. Zou dan werkelijk alleen het laatste aspect overblijven? Ik weet het niet. Juist in de besturen zitten een aantal mensen (inderdaad uit de Haagse politiek), die ik altijd redelijk hoog had zitten, zoals Ab Klink en Hans Simons. Enfin we zullen zien hoe het verder gaat.

      Verwijderen
  2. heb nog altijd mijn twijfel met de opmerking de zorg word steeds duurder als ik hoor over enorme winsten die verzekeraars maken, bonussen en riante salarissen en frauderen. naar mijn mening is het niet de zorg die duurder word ,maar gaat het om winstbejag.

    BeantwoordenVerwijderen