woensdag 21 januari 2015

Wandelknooppunten & interactieve wandelnetwerkkaart in Zeeland

Eén van mijn zussen woont in Zeeland, op Walcheren. Een week of wat geleden waren we bij haar op bezoek. Ze vertelde toen dat ze al een paar jaar een stel nieuwe wandelschoenen in de kast had staan, maar dat ze er nog nooit op had gelopen. Het kwam er gewoon niet van. Onder andere omdat mijn zwager slecht loopt. Dat is toch wel jammer.Van de nood een deugd gemaakt en afgesproken om met haar in het voorjaar een keer een wandeling in Zeeland te maken.Wij lopen daar nooit, omdat het voor een dagje wandelen voor ons behoorlijk ver weg is. Om één en ander een beetje voor te bereiden ben ik op internet op zoek gegaan naar een mogelijk geschikte wandeling. Met het oog op de wandelervaring van mijn zus, moet deze zeker niet te lang zijn en makkelijk af te breken.
Overzicht regionale wandelnetwerken

Bij wandelnet.nl kwam ik op een pagina terecht die ging over de regionale wandelnetwerken. Bij de toelichting staat:
Een regionaal netwerk is opgebouwd uit knooppunten, keuzepunten en soms kleuren. Hiermee kun je -mits je een kaart heb - als gebruiker eenvoudig je eigen route uitstippelen.






Ook Walcheren kent een dergelijk netwerk. Op de site van de VVV Zeeland kun je hiervan een kaart bestellen of downloaden. Tevens is er online, een interactieve kaart beschikbaar, waarop je je route kunt voorbereiden. Die laatste mogelijkheid vind ik eigenlijk nog de leukste.



Hoe werkt het
Ik open de interactieve kaart. Klik op "Wandelen" en vervolgens op "Bouw je eigen wandelroute". Ik had ook voor "Paardrijden" of "Fietsen" kunnen kiezen, maar ik heb geen paard en fietsen was niet de afspraak.Vandaar.
Omdat we op Walcheren in de buurt van Domburg willen lopen, zoom ik hierop in. Het makkelijkste gaat dat door gebruik te maken van het scrollwieltje op je muis. Je kunt dit ook doen doen met het +/-schuifje links onder op de kaart. Plotseling verschijnen er allemaal genummerde punten op de kaart. Ik zoom nog wat verder in op gebied rond Domburg, en door te klikken op het icoon in de rechter boven hoek, verdwijnt alle overbodige informatie en wordt de kaart over het gehele beeldscherm geprojecteerd.
We willen onze wandeling in de buurt van knooppunt 83 beginnen en daar ook onze auto parkeren. Jammer genoeg zie ik op de kaart geen aanduiding van parkeerplaatsen maar dat lossen we wel op. Vanaf Domburg willen we richting Oostkapelle. Als het goed is komen we dan door een gebied dat de Manteling wordt genoemd. Op de website van VVV Zeeland lees ik daarover:
De Manteling is een relatief smal bos- en duingebied. Door de werking van de wind is de natuur er zeer afwisselend.Rond Kasteel Westhove en bij natuurmuseum Terra Maris ligt een kruidentuin.
En natuurlijk willen we ook langs het strand lopen. Daarom klik ik achtereenvolgens op de nummers 83, 84, 93, 92, enz.  De aldus gecreëerde route heeft een lengte van ongeveer 11,6 km.

Al met al lijkt me deze route wel wat en maak ik er een schermafdruk van (PRTSC). Ik plak de afbeelding op een pagina in Word (of een ander tekstverwerkingsprogramma) en print hem uit. Wellicht is deze wandeling nog wat te ver voor m'n zus, maar dan korten we hem gewoon wat in. 

1 opmerking:

  1. Superleuk! Op internet kun je echt de leukste wandelroutes vinden en uitstippelen. Toen wij ooit eens op vakantie gingen in Tuitjenhorn, heb ik daarvoor het hardlopen van te voren ook routes uitgestippeld.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen