vrijdag 16 januari 2015

Vastgelopen naaimachine en mijn eerste trainingsresltaten

De naaimachine
Gisteren was "N" bezig met de naaimachine toen ze me riep dat het drukvoetje niet meer naar beneden wilde. Ik weet wel zoveel van naaimachines, dat ik weet waar het voetje zit, maar wat er aan de hand zou kunnen zijn, geen flauw idee. Handel naar boven, handel naar beneden, er aan trekken, geen beweging in te krijgen. 
Daarom maar wat kapjes eraf gehaald om te kijken hoe het ding in elkaar zat. Ik zag dat de voet onder aan een as(je) bevestigd was dat recht naar boven liep. Door met een schroevendraaier, hard op de kop van dat asje te drukken (waar op de foto de punt van het flesje naar toe wijst), bewoog deze en daarmee ook het voetje, naar beneden. 

Plots realiseerde ik me, dat ook een naaimachine gewoon onderhoud nodig heeft. Mijn Vader smeerde het apparaat vroeger regelmatig met naaimachine-olie, want dat was nodig! M'n Moeder had daar altijd een beetje een hekel aan. Het ding was dan weer vet en ze moest er eerst weer wat lapjes doorheen halen, voordat ze weer met een gerust hart verder kon gaan met haar naaiwerk.
Achteraf denk dat hij toch wel een beetje gelijk had. Ik druppelde hier en daar wat olie op die plaatsen waar dat in de gebruiksaanwijzing stond aangegeven. En warempel, een wonder geschiedde. Toen ik de handel overhaalde zakte het voetje weer naar beneden. Eerst heel langzaam, maar na een aantal keren op en neer halen liep alles weer lekker soepel. 
En de kosten ? € 0,- .

Ik heb begrepen dat lang niet iedereen meer een naaimachine heeft maar als je er één hebt, denk je dan wel eens aan het onderhoud? 


Verloop training  voor mijn 10 km loop, 22 maart a.s. in Utrecht

3 opmerkingen:

  1. Ik heb zelfs vier machines. Een naaimachine, lockmachine, borduurmachine en een covermachine. Na elk project borstel ik het stof er uit en geef een beetje olie. Mijn zeer handige man maakt ze van tijd tot tijd goed schoon en ze werken als een tierelier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei.... ik zag op mijn naaimachine een sticker van de laatste controle. Topservice uit 2005. Zal een kijken of ik nog een flesje olie heb.

    BeantwoordenVerwijderen