woensdag 14 januari 2015

Tuinieren, misschien minder onschuldig dan het lijkt

We hebben een beuk in onze tuin staan. Aanvankelijk was het een leuk klein beukje. De buurman wilde hem een aantal jaren geleden al te lijf gaan, maar dat zagen we destijds nog niet zo zitten. Inmiddels, een paar jaar later is het beukje een beuk. Een knaap van een boom, waarvan de takken alle kanten opgroeien. Over de weg, onze tuin en die van de buren richting, richting ons dak etc. Had ik maar geluisterd? Ach hij is best mooi, maar ik moet hem nu wel tot de orde roepen. Ik heb zo'n zaag op een lange, uitschuifbare steel gekocht, zodat ik vanaf de grond ook bij de wat hogere takken kan komen. Maar ik voorzie, dat ook dit niet meer toereikend is en ik om nog hoger te kunnen werken,van de huishoudtrap gebruik zal moeten maken. Ik zie het al helemaal voor me. Ik wiebelend op de bovenste tree aan het zagen, terwijl "N' de boel nog een beetje in bedwang probeert te houden. Zal wel lukken, ofschoon......Op VeiligheidNL staat een apart item dat gewijd is aan ongevallen tijdens het Tuinieren.

Volgens de site leidt tuinieren jaarlijks tot gemiddeld 69.000 letsels, waarvoor in 42000 van de gevallen een medische behandeling noodzakelijk is door de huisarts, fysiotherapeut, of de EHBO (tegenwoordig Spoed Eisende Hulp) van een ziekenhuis. Jaarlijks zijn ook nog eens tenminste 3 van deze ongevallen dodelijk. Zelf heb ik ooit eens m'n meniscus gescheurd toen ik achterover struikelde terwijl ik aan een boom trok die we aan het rooien waren, en "N" kreeg laatst nog de punt van een tak in haar oog met gelukkig alleen maar een flink rood oog tot gevolg.
Toch nog aanzienlijke getallen, die je bij zo'n onschuldig ogende bezigheid niet zou verwachten.

Wat zijn de oorzaken 
Een indruk hieromtrent geeft de onderstaande aan VeiligheidNL ontleende tabel. Aan de linkerkant van de tabel staan getalsmatig de oorzaken (scenario's) vermeld, van in 2011 bij het tuinieren ontstane letsels en waarvoor behandeling op de SEH-afdeling noodzakelijk was. Aan de rechterkant van de tabel staan de bij de ongevallen betrokken gereedschappen, vegetatie, grondstoffen en overige hulpmiddelen.


Vallen en snijden aan scherpe gereedschappen, blijken de meest voorkomende oorzaken te zijn.
Voorts kan volgens Veiligheidnl uit toedrachtsbeschrijvingen worden opgemaakt, dat ongevallen vaak ontstaan tijdens snoeien (van bomen), grasmaaien of het knippen van bijvoorbeeld een heg.

Wat eraan te doen?
In het navolgende overzicht staan enkele links naar op de site "VeiliheidNL", met het oog op veilig Tuinieren gegeven aanbevelingen. Wellicht dat je er ook iets mee kunt. Toen ik de tips doorlas vond ik ze best goed, al zal het niet eenvoudig zijn om alle aanbevelingen in de praktijk consequent op te volgen. Mijn advies kijk er eens naar, wellicht dat je er ook iets mee kunt.

Activiteit
Gereedschappen
Beschermingsmiddelen
Grasmaaien Beugelzaag Handschoenen
Snoeien Bijl Beschermende schoenen
Tuinieren (algemeen) Bosmaaier Beschermende kleding

Elektrische heggenschaar Oog-/ gezichtsbescherming

Grastrimmer Gehoorbescherming

Hoge drukreiniger

Kettingzaag

Ladders en trappen

Snoeizaag

Verlengsnoer / kabelhaspel

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen