zondag 25 januari 2015

Recensie: Zonnepanelen voor Dummies

Twee dagen geleden had ik het, naar aanleiding van een artikel in het dagblad Touw, over het leasen van zonnepanelen. In een bijbehorende inzet was het volgende te lezen:
Toch zelf doen? Meer lezen? 
Voor wie toch zelf aan de slag wil met zonnepanelen kan het e-book 'Zonnepanelen voor dummies' een aardige start zijn. Het is gratis te downloaden op de website van Eneco.nl. Let op: voor de download vraagt Eneco toestemming om mailberichten met aanbiedingen te sturen.
Dat e-book was ik wel nieuwsgierig naar, en daarom heb ik het maar eens gedownload.

De schrijfster van het boek is Annemieke Harrewyn  en het copyright (2014) is, voor zover ik kan zien van Eneco. Kort samengevat worden volgens de website van Eneco o.a de volgende onderwerpen op een heldere en overzichtelijke wijze behandeld:
  • Hoeveel stroom én euro's je met met zonnepanelen kunt besparen;
  • Hoe zonnepanelen worden gemaakt en of ze wel echt duurzaam zijn;
  • Waar je op moet letten bij het kopen van zonnepanelen;
  • Hoe een offerte in elkaar zit en waarop je een leverancier en de producten kunt beoordelen;
  • Hoe je de prestaties van je zonnepanelen controleert;
  • Alles over de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de zonnestroommarkt.
Het boek leest vlot en de 65 pagina's die het telt ben je zo doorheen. Een aantal zaken wordt heus goed uitgelegd. Bijvoorbeeld wat het piekvermogen van een zonnepaneel is, en hoe je aan de hand daarvan kunt nagaan hoeveel zonnepanelen je ongeveer moet installeren om aan je verbruik tegemoet te komen. 
Maar over het algemeen is de inhoud van het boek wat mij betreft van een oppervlakkigheid, die soms grenst aan het onnozele. Wat te denken van de opmerking, dat volgens de schrijfster de begrippen "terugverdientijd" en "zonnepanelen", nog steeds onterecht met elkaar verbonden zijn en daar bij de volgende argumentatie geeft: 
Hoe vaak komt het voor dat je een grotere aankoop doet en je je afvraagt wat de terugverdientijd is? Niet als je een woning koopt, al hoop je dat deze na verloop van tijd in waarde zal stijgen. Waarschijnlijk ook niet bij de aanschaf van een nieuwe auto. Deze stijgt niet in waarde, maar je schrijft er – zeker in de eerste jaren – stevig op af. Hoe bijzonder zijn dan zonnepanelen: de kosten zijn vele malen lager, ze hebben een levensduur van minimaal 25 jaar en in die tijd leveren ze geld op! 
Daarmee gaat de schrijfster er gemakshalve aan voorbij dat mijn auto geen productiemiddel is, maar mijn zonnepanelen zijn dat wel. En zo ben ik tegen meer zaken aangelopen. Zoals de in mijn ogen te beperkte motivatie inzake de duurzaamheid van zonnepanelen en de aandacht die wordt gevestigd op het grote belang van de A-merken. Maar wat een A-merk is en hoe ik ze kan herkennen komt voor mij onvoldoende uit de verf. 

Enfin je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. Ik zou zeggen als je de aanschaf van zonnepanelen overweegt, downloaden dat boek. Maar kijk nog wel even verder dan je neus lang is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen