zaterdag 24 januari 2015

Kapotte wasmachine

Gistermiddag belde m'n jongste zoon."De wasmachine doet het niet meer". "Wat doet het niet meer"? "Nou hij pompt het water niet meer weg". Of ik misschien wist waar het aan zou kunnen liggen en wat ik eventueel zou doen; een monteur langs laten komen of maar gelijk een nieuwe kopen. Dat laatste is altijd een lastige afweging. Als je de reparateur langs laat komen, ben je al gauw €50,- tot €100,- verder, en succes is niet gegarandeerd. Ik vroeg hem of hij ook naar het filter (aan de onderkant van de wasmachine) gekeken had, of dat mogelijk verstopt zat. Dat had'ie gedaan. Helemaal schoon, zat niks meer in.
Filterdop
Filter
In vergelijkbare gevallen zeg ik vervolgens meestal: "ik kom wel langs, kijken we er nog even naar". Zo ook nu. We spraken af dat we dat 's avonds zouden doen. 's Middags moest m'n kleindochter nog afzwemmen, dus togen we eerst naar het zwembad. Ze is geslaagd! Boekje van Foeksia gegeven. Schot in de roos. Hadden ze op school ook.
Maar goed, wij 's avonds na het eten naar boven, naar de wasmachine. Eerst de stekker uit het stopcontact en het water dat nog in de machine zat, via de filterdop weg laten lopen. Alvorens de achterkant van de wasmachine te schroeven, vroeg ik voor de zekerheid nog even: "heb je ook gekeken of de propellor (schoepje achter het filter) nog kan draaien"?
Propellor (schoep)
Hij kende het betreffende onderdeel niet en had er dus ook niet op gelet. Omdat ik er met m'n vingers niet bij kon, probeerde ik het schoepje voorzichtig met een schroevendraaier rond te draaien. Het ding zat vast. Draaien ho maar. Waardoor kwam dat? We tuurden met behulp van een zaklantaren, door de filteropening, naar het propellor. Daar zagen we een heel klein roze kraaltje zitten dat de boel mogelijk blokkeerde. Met behulp van een tangetje hebben we het er uitgepeuterd. Daarna het filter er weer ingedraaid en de machine met een kort programma aangezet. Toen het zover was, was nog even spannend of de machine ook werkelijk zou gaan pompen. Maar "high five"!

4 opmerkingen:

  1. Mooi, altijd fijn als je het zelf kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "De wasmachine is kapot!" Dat was ook het verhaal van mijn oudste dochter. De machine lekte en pompte niet meer. Lekkage was niet zo'n ramp, want de wasmachine stond in de douche, dus het water liep in het douche-putje. Samen met jongste dochter zou ik wel eens even kijken. Het eerste wat ik dan inderdaad doe is de pompfilter er uit halen. Die zat helemaal vol troep. Dus ik vroeg oudste of ze die wel eens schoonmaakte. "Moet dat dan?" Misschien moet ik haar maar weer eens vragen of ze het filter de laatste tijd nog eens schoongemaakt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, als je het nooit bij de hand gehad hebt. Ik denk er ook niet altijd bij na, maar het is toch zinnig om er een enkele keer in te kijken.

      Verwijderen