zaterdag 31 januari 2015

Heel stapstories bakt (2)

Vandaag weer een kort bericht, want we gaan zo dadelijk de deur uit, naar de fiets- en wandelbeurs in de RAI in Amsterdam.

Na bijna 2 maanden heb ik gisteren m'n derde brood gebakken. Het rijzen ging wat mij betreft beter dan de voorgaande keren. Op aangeven van een recept dat ik op internet vond, heb ik het wat langer laten rijzen dan de voorgaande keren, en heb ik ook twee theelepels suiker aan het deeg toegevoegd. Verder bestond m'n deeg dit keer uit een mengsel van bloem en tarwemeel, gist, wat olie en twee theelepels zout. Oh ja en ook nog een eetlepel sesamzaad, superfood stond op het doosje van de Xenos.


Na ca 55 minuten bakken, bij een temperatuur van 190 ℃, haalde ik het brood uit de oven. Heb het even laten afkoelen, aangesneden en daarna de eerste boterham gegeten. Met kaas natuurlijk. Heerlijk. Maar toch is het resultaat nog niet zoals ik het graag hebben wil. De structuur van het brood is te korrelig en de bovenste korst van de gesneden boterhammen valt er vrijwel zo van af.

Wellicht dat iemand van jullie een idee heeft waar dat aan zou kunnen liggen en hoe ik dit zou kunnen verbeteren?

14 opmerkingen:

  1. Je brood ziet er prachtig uit. Hoe dat zit met korrelig, weet ik niet zeker. Ik vermoed dat dat de eigenschap van zelfgebakken brood is, want al mijn gebakken broden hadden dat ook.
    Veel plezier op de beurs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas weet ik zo niet waar dat aan kan liggen.
    Fijne dag vandaag samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Te droog brood? 55 minuten en 190 graden is erg lang, te lang?. Ik doe mijn brood op 45 minuten en 180 graden. Zet een bakje met water tijdens het bakken in de oven.
    Zelf heb ik vele en vele broden gebakken voordat het echt goed is.
    Goed opletten of het deeg twee keer het volume heeft gekregen voordat je het bakt en de temperatuur tijdens het bewerken en rijzen mag nooit boven de 25 an30 graden uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je suggesties. Ik ga ze zeker uitproberen.

      Verwijderen
  4. Bij mij ging de korst er ook soms snel af. Bij mij kwam dit omdat ik het deeg lang liet rijzen.
    De luchtbellen verzamelden zich bovenin het brood. Nu druk ik, als het deeg lang heeft gerezen, de bovenkant iets in.
    Jootje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip. Ik liet het ook langer rijzen dan de vorige keren.

      Verwijderen
  5. Ik gebruik volgend recept voor brood :
    1.4kg bloem, 40g verse gist, koffieleper suiker, 40g olie, 17g zout ,0.75l lauw water
    gist + 1 koffielepel suiker oplossen in 0.5 l water, + 40g olie bij meel voegen en kneden in keukenrobot
    zout oplossen in 0.25l water en bij deeg doen. 15 min (laten) kneden. 15 min laten rusten . terug lichtjes kneden en in vorm doen. 1u laten rijzen met natte handdoek op.
    Oven voorverwarmen op 175° - schaal water in de oven zetten. brood bakken gedurende 40 min.

    Succes gegarandeerd !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tips. Ik ga ze zeker uitproberen.

      Verwijderen
  6. Ik gebruik voor een volkoren brood 500 gram volkoren meel (tarwe of spelt), 8 gram verse gist (=1 zakje gedroogde gist), ongeveer 350 ml lauwwarm water en wat zout. Los de gist op in wat lauwwarm water en voeg dit aan het meel toe. Begin dit goed te mengen en voeg langzaamaan wat meer water en het zout toe. Goed blijven kneden en net zolang water toevoegen tot het een soepel deeg wordt. Ik laat het altijd rijzen in een kom met een deksel. Als het deksel eraf knalt is de eerste rijs goed opgang. Pas als het deeg zich verdubbeld heeft, ga ik voor de tweede kneedronde. Daarna mag het in de vorm verder rijzen. Ook hier geldt dat het deeg zich in de vorm verdubbeld moet hebben.
    Ik bak het brood af in een voorverwarmde oven op 200 graden. Eerst 10 minuten 200 graden en daarna ongeveer 30 tot 35 minuten op 180 graden. Zet terwijl je de oven opwarmt een bakje met water onderin de oven. Na het bakken, als het brood hol klinkt, wrijf je met een kwastje wat water over de korst.

    Zo heb ik het geleerd en ik heb wel kruimelig brood, maar de korst laat bij mij nooit los. Suiker voeg ik alleen toe als ik met roggemeel werk. Dan gebruik ik ook meer gist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tips. Net als alle voorgaande aanbevelingen, ik ga ze allemaal uitproberen.

      Verwijderen
  7. Misschien een broodworkshop van Teunie proberen ?
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen