maandag 5 januari 2015

Folders, vergelijkings- en couponsites: een gebruiksstrategie

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de folders en kortingsbonnen van supermarkten en bouwmarkten en voegde ik een pagina "Folders & kortingsbonnen" aan m'n site toe met daarop een samenvattend overzicht.

Prijsvergelijkingssites
Via de couponsites kwam ik ook terecht bij het fenomeen van  prijsvergelijkingssites. In principe kun je in dit kader een tweetal categorieën onderscheiden; de sites voor de materiële zaken zoals huishoudelijke apparatuur en elektronica en die voor de meer immateriële zaken, als abonnementen, verzekeringen en wat dies meer zij. Er zijn er veel, heel veel.
Nu gaat het me te ver om na te gaan, wat op welk gebied de beste vergelijkingssite is. Daar kom ik niet uit. Overigens zijn er ook websites die op hun beurt weer een overzicht bieden van beschikbare vergelijkingssites en deze (soms) met elkaar vergelijken. Maar  hoe betrouwbaar en actueel zijn deze dan weer?
Afgelopen dagen bekeek ik o.a. Kleding.nl , maakte ik ook gebruik van Tweakers  (een site voor o.a. voor computers, telefoons, tv's, wasmachines) en Kieskeurig. Kieskeurig is breder georiënteerd dan Tweakers en kent zelfs categorieën voor verzekeringen en energie. Tenslotte kwam ik naar aanleiding van een opmerking in een blog van Daantje, ook nog bij Google Shopping terecht.

Om e.e.a. hanteerbaar te houden heb ik het overzicht "Folders & Kortingsbonnen" met de genoemde vergelijkingssites aangevuld en ben tot de volgende gebruiksstrategie gekomen.
  1. Voor de aanbiedingen van de supermarkt en de bouwmarkten, maak ik gebruik van de folders en de eventuele kortingcoupons hieruit. Ja er staat supermarkt en geen supermarkten. In ons geval gaan we naar de Plus, volgen daar de aanbiedingen en daar houden we het in principe bij. Waarom? Kwestie van gemak.
  2. Voor overige materiële zaken zoals elektronica, kleding e.d. maak ik gebruik van de al eerder genoemde sites als Tweakers, Kieskeurig en Kleding.nl. Waarom? Op aanraden van derden en omdat het gebruik ervan beviel. Behalve dat deze sites een prijsvergelijking bieden, helpen ze je vooral ook bij het maken van je keuze. Waaraan moet het gezochte product voldoen qua prijs en eigenschappen.
    N.B. De immateriële zaken laat ik in dit kader nog even buiten beschouwing.
  3. Heb ik een product eenmaal geselecteerd, dan voer ik het item nog een keer in bij Google Shopping om te zien of de prijs die ik zag ook volgens deze site de voordeligste is, of dat er in dit opzicht nog betere aanbieders zijn.
  4. Tenslotte kijk ik nog even bij couponsites uit m'n overzicht of er nog een kortingscode beschikbaar is. 
Een voorbeeld
Omdat KruidigMeisje laatst in een reactie op m'n blog meldde o.a. geïnteresseerd te zijn in kleding van het merk Icebreaker en dat daar geen kortingsbonnen voor te krijgen waren, heb ik hier m'n zoekstrategie eens op losgelaten.
    Ad 2.  In het overzicht folders & kortingsbonen selecteer ik Kleding.nl. Ik voer boven in het zoekscherm de termen "Icebreaker" en "jas" in en krijg het volgende beeld te zien.

Vervolgens kan ik links op het scherm selecteren of ik uitsluitend een jas met korting wil hebben, welke winkel, welke kleur e.d. Tenslotte klik ik op het plaatje van m'n keuze. Het wordt een blauwe Anorak welke bij O'Neil met 25% korting te krijgen is voor € 134,96.
    Ad 3. Ik sluit de site en ga nu naar Google Shopping. Daar voer ik in het zoekvak de termen "Icebreaker" en "Anorak" in. En jawel daar staat dezelfde jas, met dezelfde prijzen en ook hier is'ie bij O'Neil het voordeligste. Bij Perry betaal je voor deze blauwe anorak € 179,95.


    Ad 4. Niet naar Perry dus? Dat valt nog te bezien. Eerst nog op zoek naar een kortingsbon. Bij Actiepagina.nl voer ik de namen van de winkels in waar de jas verkrijgbaar is (O'Neal en Perry). Beide winkels melden kortingsacties te voeren alleen bij Perry zie ik er één welke mogelijk toch nog interessant kan zijn. Bij de aankoop van alle kleding krijg je op het tweede artikel 50% korting. Kijk dat is dan wellicht toch nog een punt van overweging.


Tenslotte
Of ik met deze gebruiksstrategie altijd het onderste uit de kan haal? Denk het niet. Zekerheid heb je in dit opzicht nooit. Maar ik denk wel dat ik met deze aanpak wel een groot aantal opties, met niet al te veel moeite snel tegen elkaar kan afwegen. En als ik toevallig een betere site tegen het lijf loop? Niets let me, om dan de ene site tegen de andere uit te ruilen. Ook zal ik zeker nog enkele andersoortige vergelijkingssites (bijv. op het gebied van energie en verzekeringen e.d.) aan m'n overzicht toevoegen. Maar dat heeft nog even de tijd.

10 opmerkingen:

  1. Dank je voor de tips! Ga ik zeker gebruiken bij mn volgend e aankopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk nu vaak op beslist, maar ik ga de sites die je noemt zeker ook proberen nu!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is beslist ook wel goed en als je daar tevreden over bent dan moet je dat zeker blijven doen. Het ging me meer om de systematiek (dik woord hé).
      Dus: Vergelijkingssite -> Google Shopping ->Coupons

      Verwijderen
  3. Het loont zeker de moeite om hier en daar wat te vergelijken. Zeker bij grote aanschaf als wasmachines en zo. Wat voor mij ook meetelt is hoe de service is. Aflevering, installatie, reparatie. Vind ik ook een punt van aandacht. Bij die grote spullen dan hè?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Daarvoor heb je op de vergelijkingssites meestal de reviews. Maar of dat altijd betrouwbaar is, is voor mij ook altijd een beetje een vraagteken (zowel de positieve maar ook de negatieve reviews). Blijft denk ik over (vooralsnog) de onvolprezen mond tot mond reclame en kopen bij jou in de buurt (zaken die je kent). Blijft een afweging.

      Verwijderen
  4. Hier vergelijk ik ook altijd als er iets nodig is, kan zomaar veel geld schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vraagje: Wil je misschien een mogelijkheid aan je blog toevoegen om je per e-mail te volgen?
    Ik mis nogal eens berichten van je en dat vind ik wel jammer eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen