vrijdag 16 januari 2015

De Automatische Externe Defibrilator (AED)

Toen we oktober vorig jaar een stukje van de Vechtdalroute liepen, zag ik buiten bij de Attent supermarkt in Mariënberg, een AED (Automatische Externe Defibrilator) hangen. Ruim een maand later reden we op de Autobahn richting de bergen. Om even te pauzeren en naar het toilet te kunnen gaan, belandden we in de een of andere Rastättte (wegrestaurant). In de keurige en vooral schone toiletruimte (tegenwoordig daar vaak in beheer bij de firma Sanifair), hing er ook één aan de muur. Best opvallend, in korte tijd twee van die apparaten, zichtbaar aanwezig.

Op de site van de Hartstichting staat meer informatie over de AED. Kort samengevat, een AED is een draagbaar apparaat dat via gesproken opdrachten, helpt bij het reanimeren. In geval van een ernstige hartritmestoornis (kamerfibrilleren), kan met behulp van dit apparaat de patiënt worden gedefibrilleerd. Met andere woorden, het hart wordt weer gereset.
In mijn herinnering waren die apparaten een jaar of 10 geleden voor de EHBO nog in opkomst en werd er ook, kritisch tegen aangekeken. Kan zo'n apparaat wel door een niet professional gebruikt worden? In ieder geval kan ik me de een of andere richtlijn herinneren die erop neerkwam, dat als de professionele hulpverlening zich binnen een straal van x kilometer bevond, zo'n apparaat niet opgehangen moest worden.

Thans zijn de inzichten gewijzigd. Op internet vind ik een website van het Radboud UMC. Hier lees ik o.a.
    De eerste zes minuten nadat iemand door een hartstilstand is getroffen, zijn essentieel. Het zo snel mogelijk defibrilleren van een patiënt is van groot belang voor de kans op overleving. Dankzij de introductie van automatische externe defibrillators kan ook niet-medisch personeel defibrilleren. Naar schatting zijn er momenteel meer dan 20.000 AED's in gebruik.
Op de site staat verder een kaart waarop je je adres kunt invoeren of kunt inzoomen naar de plaats waar je je bevindt. Vervolgens zie je in je directe omgeving de plaatsen aangeduid, waar zich een AED bevindt en dat kan echt overal zijn. Bij de bakker, de bibliotheek, de firma Jansen, de apotheek, noem het maar.

Het resultaat
Op de site van het project Burger AED staat iets over het resultaat van deze aanpak. Even terzijde, het project Burger AED is een project dat bedoeld is als extra service, naast de reguliere ambulancezorg, en om bij te dragen aan een grotere kans op het overleven van een hartstilstand. Volgens de site van het project blijkt uit onderzoek in Noord-Holland en Twente, dat mede dankzij Burger AED, in dit kader de overlevingskans de laatste jaren gestegen is van 18% in 2006, naar 23% in 2011.

Vraag: kun jij reanimeren met zo'n AED en weet je hem te vinden?

8 opmerkingen:

  1. Ja, dat kan ik. Ik ben lid van de plaatstelijke EHBO vereniging. Wij zijn in ons dorp met een grote groep die aangesloten zijn bij de burger hulpverlening. De groep is dusdanig groot dat ik zelfs niet altijd wordt opgeroepen bij een reanimatie omdat de afstand dan te groot is. Al een paar keer hebben wij mensenlevens gered. Ook natuurlijk is het wel eens mis gegaan, maar dan betrof het mensen met ernstig hartfalen. Toevallig hebben wij vorige week weer onze reanimatie competentie gehaald. Ook hebben wij 10 herhalingslessen per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed zeg. Het werkt dus echt met die oproepen en zo. Ik las daar wel iets over op één van de sites maar heb dat nog buiten beschouwing gelaten.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via mijn werk ben ik Bedrijfshulpverlener en heb ook de AED in het opleidingspakket. Dat is een verplicht onderdeel. Ik ben er zelf niet zo gelukkig mee. Mensen hebben er te hoge verwachtingen van, denken dat het een magisch redmiddel is. Ik vind het wel optimistisch dat er gedacht wordt dat een willekeurige voorbijganger zo'napparaat kan bedienen. Het is toch een stress situatie waar je in zit.
    toch heeft het wel zin, als ik de cijfers zie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. De cijfers laten niet zien of de verbetering alleen door het apparaat komt of dat het komt doordat er ook grote aantallen mensen geleerd wordt om het te gebruiken.

      Verwijderen
  4. Ik heb er ook mee leren omgaan via bhv-cursus. De instruties zijn heel duidelijk. Er zijn verschillende modellen allemaal met een practische handleiding

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind deze dingen werkelijk levensreddend.
    ik heb er ook mee leren omgaan via mijn werk en vind het echt geweldig.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen