zondag 4 januari 2015

Consuminderend klussen

Dat je met "doe het zelven" op zich, veel bespaart is alom bekend. Maar ook bij het klussen zelf kun je als je een beetje oplet, redelijk wat kosten besparen. Bij deze enkele suggesties:
  • Bij een verhuizing of iets dergelijks, verzamel ik de verwijderde schroeven, spijkers, haakjes, beugelklemmetjes, ringetjes, spijkerclips, stekkers, snoeren, contactendozen, kroonsteentjes, coaxkabels, elektriciteitssnoeren en kabels e.d. en berg ze gesorteerd op;

  • Wanneer iets met een tyrap is vastgemaakt, knip ik deze bij voorkeur niet door. Door met een kleine schroevendraaier in de opening te drukken waarin het ene in het andere uiteinde van de tyrap is gestoken, kun je hem opentrekken;



  • Bij het afvoeren van en oude fiets gooi ik niet alles weg maar demonteer en bewaar zaken die en nog bruikbaar en relatief makkelijk te verwijderen zijn zoals: schroeven, bel, lamp, reflector, snelbinders, trappers, eventuele banden en binnenbanden;
  • Na een klus gooi ik de restanten van planken, latten, palen, koperen of kunststoffen pijp, stenen etc. niet zo maar weg, maar bekijk wat eventueel later nog bruikbaar zou kunnen zijn en berg het op. Zo heb ik nog redelijk wat materiaal in voorraad en kon ik het afgelopen jaar, zonder bijkomende kosten, een schutting die op instorten stond restaureren en ook de composthoop opnieuw optuigen;
  • Om iets in te vetten / te smeren gebruik ik dikwijls een oliespuitje, dat al jaren gevuld wordt met een restant van een can motorolie;
  • Wanneer een schildersklus geklaard is, gooi ik de kwasten niet weg maar maak ze schoon.
    Als een verf op basis van oplosmiddelen is gebruikt, plaats ik de kwast rechtop in een van boven afgedichte jampot of blik, met daarin een bodempje terpentine. Na één of twee dagen maak ik hem verder schoon. Ik druk dan de kwast a.h.w. goed leeg tegen de zijkant van het potje, deponeer de vervuilde terpentine in een fles met resten oude terpentine en herhaal deze actie nog een keer met schone terpentine. Vervolgens doe ik een bodempje vloeibare zeep in de jampot en spoel de kwast daar opnieuw goed in. Daarna laat ik er langzaam wat water bij lopen en blijf de kwast spoelen, tot de jampot vol is.Tenslotte gooi ik ook het vervuilde water als chemisch afval weg en spoel de kwast nog een keer met schoon water. Ik droog de kwast zo goed mogelijk door hem in een oude doek leeg te knijpen en leg hem op een krant te drogen.
    Als een verf op waterbasis is gebruikt kan de kwast uiteraard gewoon met water gereinigd worden.
    Op deze wijze is het me mogelijk om een aantal jaren met één en dezelfde kwast te doen.Verfrollen gooi ik na gebruik wel weg.
  • Ter voorkoming van "velvorming" berg ik aangebroken verfblikken als volgt op; omgekeerd, op een krant, in een vorstvrije ruimte.
En verder:
  • Bedenk van te voren goed wat je bij een uit te voeren klus nodig hebt, zodat je geen overtollig materiaal koopt;
  • Koop in principe grote lengtes (minder restafval).
Nou dat was het zo'n beetje wat in me opkwam. Als je nog aanvullingen hebt dan hou ik me van harte aanbevolen.

4 opmerkingen:

  1. Leuke tips, mijn man bewaart ook dat soort spullen want je weet nooit wat je noges nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig al die tips! Laatst nog na het klussen in het nieuwe huis van een vriendin alles weggegooid, terwijl ik afgelopen weekend nieuwe kwasten heb moeten kopen omdat we zelf een muur gingen verven. Ga daar toch eens beter op letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tips, ga er zeker gebruik van maken.

    BeantwoordenVerwijderen