zondag 14 december 2014

Zoeken op internet

Ik heb heb het boek "Internetresearch" (vijfde druk 2010) gelezen, of te wel allerlei tips en trucs voor het zoeken op het internet. De schrijver is Arjan Dasselaar. Met name in de hoofdstukken 1 en 3 kom ik voor mij althans, best slimme dingen tegen en die heb ik daarom maar vastgelegd, zodat ik er nog eens naar terug kan grijpen.

Hoofdstuk 1; Basis van zoekstrategie
Als algemeen uitgangspunt geeft de auteur de volgende drie gouden zoekregels:

  • Definieer
  • Bedenk voor je gaat zoeken, goed wat je wilt weten. Ter illustratie: je stapt ook niet in een auto zonder de bestemming in je achterhoofd te hebben.Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

  • Specificeer nauwkeurig
  • Zoek niet met omwegen uit angst iets te missen. Het blijkt dat het gros van de zoekmachines oprdachten van slachts één tot drie woorden te verwerken krijgt. Dat is volgens de auteur jammer, want een zoekmachine kan beter helpen wanneer je duidelijk bent over wat je wilt. Vul dus niet alleen het woord energiebesparing en ectriciteit in als je iets wilt weten over het rendement van 10 zonnepanelen terwijl je dak ZO georiënteerd is.

  • Zoek in de omgeving
  • Helaas kan ook specifiek zoeken voor problemen zorgen. De auteur geeft hier het volgende voorbeeld. Als je met de auto naar een bepaald adres rijdt en het opgegeven huisnummer blijkt niet te kloppen dan is het verstandig om de omgeving verder te verkennen. Het zelfde geldt voor internet. Een te specifieke zoekvraag moet in dat geval wat algemener worden op gesteld.

    Tenslotte 
    Nog een laatste simpele tip die veel tijd kan besparen. 
    Bekijk na het invoeren van een zoekvraag slechts de eerste 20 zoekresultaten en ga alleen verder als bij deze eerste 20 nuttige sites lijken te staan. Zo niet dan deugt je zoekvraag niet en kun je deze beter opnieuw definiëren.

    Hoofdstuk 3; Speciale functies van Google
    Onder dit kopje worden een aantal speciale zoekfunctie van Google gegeven. Deze trof ik ook aan op de site van de Bibliotheek van de UVA (Universiteit van Amsterdam). Daarom hieronder de relevante links en hoef ik e.e.a. niet te over te typen.
    Wat ik zelf erg handig vond is het beperken van de zoekresultaten tot een specifieke site. Stel je wilt iets weten over al of niet nodig zijn van een omgevingsvergunning m.b.t. het kappen van bomen in de gemeente den Helder. Dan typ je in; site:denhelder.nl bomen kappen omgevingsvergunning en krijg ik het onderstaande resultaat.


    Ik hoef nu alleen nog maar het bovenste item aan te klikken en ben dan gelijk waar ik wezen wil en hoef niet meer in de website van de gemeente zelf te gaan grasduinen.


    Zo dat was het dan weer. Misschien heb je er iets aan. Mij heeft het het boek in ieder geval laten zien dat als ik bij het zoeken iets doordachter te werk ga dan voorheen, er meer, makkelijker te vinden is dan ik tot nu toe gewend was.


    2 opmerkingen:

    1. Klinkt als een handig boek! Bedankt voor de tip!

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Hallo Stapstories, ik zie allemaal interessante post voorbij komen. Dank daarvoor. Ook voor het regelmatig reageren op mijn blogjes trouwens. Over muizen in een verpakkingsvrije winkel had ik nog niet nagedacht haha.

      BeantwoordenVerwijderen