dinsdag 30 december 2014

Doe het zelf: snelbinders vervangen.

Vorige week maandag schreef Mirre Bots een blog: Zelf repareren ... gewoon doen. Enige tijd daarvoor las ik nog een blog van Vlijtig Liesje, waarin zij aangaf €50,- te hebben betaald voor het vervangen van een paar trappers. Daarom ben ik van plan om, als ik een in mijn ogen simpel klusje verricht, deze op op m'n blog te plaatsen. Wellicht dat een ander er ook iets aan heeft.


Vandaag heb ik de snelbinders van m'n fiets vervangen. Ze waren zo uitgerekt dat de term snelbinder er niet meer op van toepassing was. Voor €5,50 kocht ik bij de Hema een paar nieuwe. Het monteren ging als volgt:

1) Metalen bevestigingspunten een slag draaien, en verwijderen.
a
b
c

N.B: Voor het draaien is wat kracht nodig en metalen randen zijn enigszins scherp. Daarom kan het handig zijn om daarbij bijv. even een tuinhandschoenen o.i.d. te gebruiken.

2) Demontage oude snelbinders. Dit doe je door de kunststoffen bevestigingspunten omlaag te drukken, uit de daarvoor bestemde houders van de bagagedrager. Tijdens het drukken moet je ze gelijktijdig ook iets naar buiten drukken.
a
b
3) Montage nieuwe snelbinders. Het kunststoffen bevestigingspunt, weer in de metalen houder schuiven en vervolgens en naar boven drukken, tot je een klik voelt.
a
b
                     

 Klaar is Kees.

                                  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen