zaterdag 6 december 2014

Gratis computerprogramma's


Ik gebruik uitsluitend gratis computerprogramma's. Uitsluitend? Nou ja indirect heb ik natuurlijk wel voor Windows en  Android betaald, omdat deze programma's al bij de aanschaf van de apparatuur erop geïnstalleerd waren. Er zijn echter zoveel goede programma's die kosteloos beschikbaar worden gesteld, dat wat mij betreft de noodzaak ontbreekt om iets aan te schaffen. Bovendien vind ik het leuk om uit te zoeken wat er allemaal te krijgen is, en vervolgens hoe e.e.a. werkt. Maar zoals bekend, "elk voordeel heb ook z'n nadeel". Dat zit hem vooral in het feit dat je extra bedacht moet zijn op virussen, spyware, wormen, Trojaanse paarden en allerlei ander digitaal gespuis, en ook het privacy aspect. Want hoe praktisch, leuk en mooi Facebook, Pinterest, Google, Twitter, en noem ze allemaal maar op ook zijn, het gebruik ervan heeft ook een keerzijde. Maar daar wil ik het nu niet over hebben.

In het kader van dit blog maak ik een begin met een overzicht van de gratis programma's die ik zelf gebruik of uitgeprobeerd heb, en geef daarbij een link naar waar je ze op internet kunt vinden en eventueel downloaden. Het is m'n bedoeling om in de toekomst het overzicht verder aan te vullen en bij te houden. Als daarvan sprake is zal ik er in een blog melding van maken. Wellicht dat iemand anders ook nog iets aan m'n opsomming heeft en/of wellicht nog suggesties ter aanvulling kan geven.

Overzicht van door mij gebruikte gratis programma's.

Programma
Opmerkingen
Type / doel Naam
Virusscanner Avast Vlgs. seniorweb in z'n soort één van de betere programma's. Zie keuzehulp gratis virusscanner.
Tekstverwerking Open Office 4.1.1 Aternatief voor MS Word.
Het programma biedt ook alternatieven voor Excel, Access en Powerpoint
E-mail programma Mozilla Thunderbird

Outlook

Gmail




Onderdeel Google
Online opslag + eenvoudig uitwisselen van foto's, documenten, muziek Dropbox 2 GB gratis opslagruimte.
Fotobewerking Irfan View




Gimp
Klein programma waarmee je snel een aantal aanpassingen en verbeteringen op je foto's kunt aanbrengen

Programma kan dat zich dat zich in vele opzichten kan meten met het professionele Photoshop.
Zie ook blog "Gratis fotobewerkings-
programma's" en "Quick Start Gimp".
Filmbewerking Movie Maker N.B. Onderdeel van Windows Essentials. Bij downloaden aangeven dat je alleen Movie Maker wilt downloaden.
Zie ook:"Gebruiksaanwijzing Movie Maker"
E-book beheer Calibre
Bloggen

Blogger

Pixabay
Onderdeel Google

Gratis afbeeldingen
Overige Sociale Media Twitter

Pinterest
Besturen PC op afstand Teamviewer
Recepten database Carta Zie ook blog "Recepten database"


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen