dinsdag 9 december 2014

De Deeleconomie: Airbnb, Marktplaats,Thuisafgehaald etc.

Het valt me eigenlijk nu pas op. Wat? Nou de "Deeleconomie". Een week of wat geleden stond in de Margriet een artikel over sites als "Peerby", "SnappCar" en "Thuisafgehaald". Eergisteren kreeg ik een mailtje met een waardecoupon van "Airbnb", een online marktplaats voor de verhuur privé-accommodaties. En gisteren was in het nieuws, dat de rechter de amateurtaxi "Uberpop" had verboden.


Waar gaat het hier om. Op internet en ook in de Margriet lees ik dat dit soort bedrijven horen bij het verschijnsel van de "Deeleconomie". Bij de "Deeleconomie"gaat het om delen, huren, kopen, ruilen, geven en lenen van: spullen, diensten, mobiliteit, voedsel, zorg, tuin, verblijfplaatsen en vaardigheden. Zo, wat een zin. Maar goed, dit alles wordt gefaciliteerd met behulp van programma's (apps), waarvan ik er hiervoor al enkele noemde. Moderne technologie dus.

In oorsprong is het idee goed. De één heeft een auto die hij niet altijd gebruikt, de ander kan goed een belastingformulier invullen. Iedereen kan iets, iedereen heeft iets, en door dit met elkaar te delen hebben we allemaal meer. We kunnen makkelijk en voordelig logies vinden, er hoeven geen auto's te rijden met alleen de bestuurder erin en ga zo maar door.

Dat er ook een negatieve kant aan deze ontwikkeling zit bleek o.a. vorige week uit een uitzending van "Tegenlicht". Bedrijven als Uber worden voor de eigenaren in korte tijd erg veel geld waard, zorgen wel voor connectiviteit (mensen worden met elkaar in contact gebracht), maar dragen niet bij aan de collectiviteit. Taxibedrijven moet bijvoorbeeld loonbelasting en sociale lasten inhouden. Ook kent de branche een CAO en moet voor de taxivergunningen betaald worden. Uberpop levert in dit opzicht geen bijdrage. Wel stelt Uberpop de tarieven van de amateur taxichauffeurs vast. Als de concurrentie daarom vraagt past Uber ze zo nodig drastisch aan. In Tegenlicht werd het voorbeeld gegeven dat op een gegeven moment, in een bepaalde plaats, de tarieven van de chauffeurs met 30 % door Uber werden verlaagd. Een dergelijke ontwikkeling is noch in belang van de professionele chauffeur, noch in die van de amateur.

Dan maar deze nieuwe manier van organiseren volledig van de hand wijzen? Wat mij betreft vooralsnog niet. Ik bedoel maar, wie zit er niet op Marktplaats? Moet dat dan ook verboden worden?

Wordt vervolgd.

3 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het een probleem wordt op het moment dat iets wat nou juist bij uitstek als niet commercieel bedoeld is, toch commercieel gemaakt wordt. Vooral als dat tot gevolg heeft dat niet de gever of de ontvanger er financieel iets bij te winnen of te verliezen hebben maar juist een derde er rijk van denkt te kunnen worden. Het financiële gewin van die derde slaat dan eigenlijk de grondslag onder het geheel vandaan.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies wat Lilly zegt. Zo lang er geen derde partij tussen zit die er geld aan wil verdienen kan het denk ik wel heel goed werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk dat Lilly en jij gelijk hebben.Vraag is natuurlijk hoe hou je iets wat goed bedoeld is ook goed. Als iets loopt, zie altijd commerciële kapers op de kust komen. Ik vind dat moeilijk. Maar desalniettemin er zitten wat mij betreft hartstikke goeie en leuke kanten aan het nieuwe "Delen" en waar ik zeker nog wat meer van wil weten.

      Verwijderen