donderdag 11 december 2014

Airbnb

Enkele dagen geleden kreeg ik een mailtje van Airbnb. Mijn vriend Sander had mij € 20,- gegeven voor m'n eerste Airbnb trip en ik moest niet vergeten om hem te bedanken. Heel sympathiek natuurlijk, maar ik heb helemaal geen vriend die Sander heet. Een vorm van Phising?. Ik heb maar nergens op geklikt. Mede als gevolg van het nieuws van de laatste dagen over het "nieuwe delen" was ik toch wel nieuwsgierig geworden naar wat AirBnb nou feitelijk voor organisatie is. Op internet lees ik:
Airbnb is een online marktplaats voor de verhuur van privé-accommodaties. De website omvat meer dan 300.000 privé-accommodaties in 192 landen en 33.000 steden. Vanaf de oprichting in november 2008 tot juni 2012 werden 10 miljoen overnachtingen verhandeld op Airbnb.com.
Het huren 
Ik open de site via Google door op Airbnb.com te klikken. De openingspagina is duidelijk en overzichtelijk en dat geldt ook voor alles wat ik daarna te zien krijg. Behalve een knop "Lezen Hoe Het Werkt", zijn er ook knoppen om een account aan te maken of om in te loggen. Onderaan de pagina kun je een aangegeven waar en wanneer je ergens naar toe wilt. Omdat we nog nooit in Wenen zijn geweest, en nog altijd een bezoek aan Schloss Schönbrunn willen brengen, vul ik in dat we van 15 t.m.18 april naar Wenen willen en klik op "Zoeken". Een nieuwe pagina wordt geopend. Op basis van foto's, prijzen, type onderkomen en de locatie in de stad, selecteer ik een appartement. Ik klik op de bijbehorende foto en krijg vervolgens weer een nieuwe pagina te zien. Hier blijkt dat het appartement door Melanie wordt verhuurd. Ook zie ik hier een profiel wat zij van zichzelf heeft opgesteld, enkele reviews, de totaalprijs en nog wat meer foto's. Leuk, er staat ook nog een piano. Op de kalender zie ik dat het appartement in de gewenste periode nog vrij is. Ik klik op de knop "Direct Reserveren" en hier eindigt het. Er wordt gevraagd om in te loggen en ik wil vooralsnog geen account aanmaken.



De verhuur
Bij een blog op internet "Frankwatching" lees ik dat verhuurders veelal particulieren zijn maar dat ook bed&breakfast-aanbieders zich kunnen aanmelden en zelfs hotels. Bij de laatste partij is de ervaring tot nu toe dat de mate van betrokkenheid gering is. Op de Airbnb site staat verder te lezen hoe de verhuurder z'n advertenties op de site kan plaatsen. In dit kader kan voor de meeste locaties ook de hulp van een professionele fotograaf ingeroepen worden. Deze kan dan tevens de locatiegegevens verifiëren. Airbnb geeft de verhuurder verder alle ruimte. Op de website staat:
Jij kent je ruimte en je planning het beste, dus laten we het aan jou om de prijs te bepalen en vragen wij je om je kalender bij te werken om weer te geven wanneer het te huur is. Je kunt ook aangepaste prijzen vaststellen voor individuele nachten en weekenden, speciale evenementen en maandelijkse verblijven.
Als een potentiële huurder een reserveringsaanvraag indient heeft de verhuurder altijd het recht om op basis van beschikbare informatie (profiel, reviews, verificatie van profielen door Airbnb) niet met de potentiële huurder in zee te gaan.
Ook kent Airbnb een garantieregeling. De organisatie garandeert de betalingen en mogelijk door huurders aangerichte schade wordt tot een bedrag van €700.000 vergoed.

Het verdienmodel en de betalingen
Airbnb verkrijgt zijn inkomsten in principe uit twee bronnen. De boeker betaalt ca 10% servicekosten over zijn huurprijs. Deze zijn, met alle overige kosten, voor de boeker direct op het scherm te zien. Airbnb krijgt alle betalingen binnen en maakt op zijn beurt, 24 uur na aankomst van een gast, de huurpenningen aan de host over. Daarnaast draagt de de host 3% van het boekingsbedrag af aan Airbnb.
Evenwel de beurswaarde van het bedrijf is wellicht een veel grotere potentiële bron van verdienste. Ook komt net op Nu.nl het bericht binnen dat Airbnb met de KLM gaat samenwerken.
Tenslotte maakt Airbnb nog melding van het feit dat het bedrijf in de landen van de EU, Zwitserland en Noorwegen, BTW-plichtig is m.b.t. z'n elektronische dienstverlening, hetgeen ik lees als de servicekosten die het in rekening brengt.

Privacy
Zowel de huurder als verhuurder wordt gevraagd om bij het aanmaken van zijn(haar) account een "Profiel" aan te maken. Dit is bedoeld, zo staat op de website, om elkaar in het kader van het boekingsproces beter te kunnen leren kennen.
Na afloop van een verblijf kunnen gasten op de site een review achterlaten. De verhuurder voert op dat moment een soortgelijke actie uit, maar dan ten aanzien van z'n ervaringen met de huurder. Deze laatste recensies (‘reviews’) voegt Airbnb toe aan het profiel van de huurder. En daar zit hem wat mij betreft nu net de pijn. Stel dat je onmin krijgt met je verhuurder. Je reclameert over je onderkomen. Bij aankomst blijken de vuile lakens van je voorganger nog op het bed te liggen. De verhuurder, ook niet voor de poes, publiceert wraakzuchtig dat je tot midden in de nacht burengerucht veroorzaakt hebt, dat je een drankgelag hebt aangericht en dat je......nou vul dat zelf maar in. Dat komt dan in je profiel terecht. Niet onmogelijk dat je daar op een later tijdstip, in een geheel ander verband, knap last van kunt hebben.

Overigens ook de verhuurder kan hier last van hebben. Hierover las ik in een verhuurdersblog:
Een slechte recensie kan je online reputatie op AirBnB beschadigen met als resultaat dat je weinig of geen boekingen meer zult krijgen. In de voorwaarden van AirBnB staat vermeld dat je recensies niet kunt wijzigen of verwijderen. Krijg je dus een slechte recensie, dan zal dit altijd zichtbaar blijven op je profiel. Het kwaad is al geschied en het enige wat je nog kunt doen is reageren en de klacht achteraf behandelen. Schadebeperking is dus nog je enige redmiddel en voorkomen is beter dan genezen.
Tenslotte
Ik heb heb rond gespeurd naar negatieve ervaringen met Airbnb. Op de site zelf heb ik alleen maar positieve verslagen kunnen ontdekken met foto's van allemaal blij lachende mensen. Ik word daar altijd wat achterdochtig van. Dus ook buiten de site op zoek gegaan naar negatieve berichten. Ik vond ze wel, maar zag vooral ook weer veel positieve ervaringen.
De prijzen doen over het algemeen niet onder voor die van een hotel of de huur van een appartement anderszins. Positief vind ik verder dat de verhuurder zelf z'n prijzen vaststelt en niet Airbnb. De verhouding tussen Airbnb en z'n verhuurders lijkt niet slecht. Zoals het bij mij mij overkomt hebben de verhuurders de zeggenschap over hun accomodatie, de (huis)regels die zij daarvoor hanteren, hun tarieven e.d. 
Hoewel Airbnd expliciet meldt BTW af te moeten dragen over de servicekosten, vraag ik me wel af waar zij belasting afdragen over hun bedrijfswinst, waarvan ik vermoed dat die groter is dan wat alleen de servicekosten opleveren. 
Natuurlijk moeten ook de verhuurders de ontvangen huurpenningen bij hun inkomen aan de belastingdienst opgeven. Ik heb geen flauw idee of dat altijd naar behoren gebeurt, dus kan ik er ook geen oordeel over geven.

Zal ik dan in april, via Airbnb, het appartement  in Wenen van Melanie boeken? Ik weet ik nog niet. De grootste oorzaak van mijn twijfel ligt bij het gedoe met die "Profielen". Ik kan natuurlijk ook gewoon ergens een huisje via Marktplaats huren.

9 opmerkingen:

  1. Wij zijn er ook in geïnteresseerd, maar durven het ook nog niet aan....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Dat is het ook, maar dat is ook juist het lastige.

      Verwijderen
  3. lastige keuze, beetje rondvragen wie er ervaring mee heeft

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met lastig bedoel ik niet dat ik bang zou zijn dat het niet zou werken. Integendeel het hele aanbod ziet er meer dan aantrekkelijk uit. Waar het mij om gaat is, dat als ik de keuze maak om ergens te boeken, ik ook kies voor Airbnb en, wat ik noem, het gedoe met de Profielen.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De profielen zijn zo aangemaakt. Wat mij tegenzit is dat ik een vraag heb aan airbnb. En deze na een week niet is beantwoord. En nou begin ik te twijfelen... ik moet € 1000,- "even" 3 maanden vooruitbetalen en als er een probleem is moet je op een internetformulier iets invullen en afwachten of je respons krijgt. Geen telefoonnummer, geen email... niks.

    Misschien moet ik het maar niet doen..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. beste anoniem er zijn ook subbedrijfjes actief die zaken doen met airbnb zoals bnbmanager in amsterdam neem eens contact op met hen misschien kunnen zij je vraag beantwoorden en weet je gelijk of het een echt bericht is van airbnb of niet

    BeantwoordenVerwijderen