dinsdag 11 november 2014

Receptendatabase

In het blad "Computeridee" van december vorig jaar las ik ongeveer de volgende tekst:
Vraag je je al af wat je met de komende feestdagen je gasten gaat voorschotelen? Een recepten databank zoals Carta kan je helpen bij het vinden op een antwoord.
Carta blijkt een gratis te downloaden programma te zijn dat je op je computer kunt installeren. In dit programma kun je online beschikbaar gestelde receptenboekjes importeren. Ook kun je er je eigen recepten in opslaan. Gisteravond heb ik voor de aardigheid zo'n 4000 recepten in het programma opgeslagen en heb er verder nog even mee zitten experimenteren. Selecteren en terugzoeken van bepaalde recepten is, in deze toch grote hoeveelheid gegevens, redelijk gemakkelijk. Wil je gebak, dat niet dikmakend is of liever een Belgisch recept voor het voorgerecht, je kunt het allemaal terugvinden. Als je het er tenminste in hebt opgeslagen natuurlijk. Ook kun je bijvoorbeeld zoeken naar recepten met specifieke ingrediënten. Bijvoorbeeld naar iets met vis en/of tomaat.

Downloaden en installeren
Het programma is te vinden op de site van carta.verbi.nl. Vervolgens moet je in de linker kolom onder Programma, op "Download" klikken. En daarna bij "Download" op "CartaSetup164_1.exe"De installatie is verder een fluitje van een cent en er wordt gelijk een snelkoppeling je bureaublad geplaatst.

Een voorbeeld
Zodra je op de snelkoppeling op je bureaublad klikt, opent zich een pagina zoals hieronder afgebeeld. Alleen zijn alle velden nog leeg. Ik heb in de keuze menu's aangegeven dat ik dat ik een vegetarisch baksel wilde maken waarna ik kon o.a. voor deze chocolade rol kon kiezen. Als je de afbeelding wat groter wilt zien moet je er even op klikken.


Wil je zelf een recept invoeren, dan moet je bij het onderste pijltje op "Beheer" klikken. Bij het ernaast gelegen "Zoeken" kun je ingrediënten in voeren, waar je recepten op wilt selecteren.
Wil je een receptenboekje gebruiken, dan moet je deze eerst van de Carta site importeren. Dit kan door in het hoofdmenu (rechter pijltje bovenaan) bij "Carta online"op "Receptenbestanden" te klikken. Vervolgens kun je bij "Bestand" (pijltje bovenaan links) en daarna "Open een receptenbestand", het gewenste bestand openen en inzien. Wil je het bestand ook volledig in je database importeren, klik dan op "Importeer recepten vanuit receptenbestand". Uiteraard biedt het programma ook de mogelijkheid om een recept uit te printen ("Bestand" ->"Print huidig recept"). Klik niet op "alle recepten" want dan ben je nog niet jarig (ha).

Tenslotte
Als het je wat lijkt moet je het gewoon eens proberen. Het is niet moeilijk. Er zal heus meer mogelijk zijn dan ik hiervoor beschreven heb, maar dit was wat ik ermee wilde kunnen. Wat ik niet heb gevonden en wat ik eventueel nog wel prettig zou hebben gevonden, is dat je niet zelf categorieën kunt aanmaken. Je zou bijvoorbeeld een categorie "Paleo" willen kunnen toevoegen. Dat kan dus niet. Tenminste ik heb het nog niet ontdekt, maar dat zegt ook niet alles.

Eet smakelijk. 

5 opmerkingen:

  1. Klinkt interessant! Ik had er nog nooit van gehoord.
    Ik heb nu recepten op allerlei plaatsen staan. Eigenlijk wilde ik weer een papieren receptenboek maken, maar misschien is dit een mooie tussenstap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes ermee. Als je er niet helemaal uitkomt, laat het me maar even weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Wat een leuk stukje :)). Weet u misschien de plaats waar ik deze receptenboekjes kan vinden om toe te voegen aan dit handige programmatje??

    Alvast bedankt!

    Groetjesss

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op de site van Carta, zie Google

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt wel zelf categorieën aanmaken, via het tabje "rubrieken". Een geweldig programma, ik gebruik het denk ik al zeker 15 jaar! En als er een probleem is wordt er snel gereageerd.

    De receptenboekjes vind je op http://carta.verbi.nl/

    BeantwoordenVerwijderen