maandag 24 november 2014

Pizza bakken

Wij hadden in de diepvries voor onvoorziene omstandigheden, altijd een paar pizza's in voorraad liggen.Van dokter Oetker o.i.d.. Als we op zaterdagavond geen zin hadden om te koken gooiden we er vaak twee in de oven. Maar de laatste tijd toch niet meer. Het begon een beetje te vervelen. Nou wist ik dat m'n zwager zelf pizza's fabriceerde en hij wilde het ons wel leren.
Dus wij afgelopen zaterdagmiddag met elkaar de keuken in. Dit natuurlijk nà de koffie, met ook alweer door hemzelf "hausgemachte" notencake.


Eerst de bloem met olie, gist en water door elkaar gekneed. Een kunst op zich dat kneden. Ik heb vroeger aan de hand van het boekje "Zelf Brood Bakken" van "de Kleine Aarde" wel eens poging gedaan gedaan om brood te bakken, maar dat was nooit een succes. En ik weet nu, waar het toen in ieder geval al mis ging. Bij het kneden. Hij liet ons zien hoe je een mooi, soepel, veerkrachtig deeg maakt. Heel wat anders dan ik destijds dacht dat voldoende was.

video

 Vervolgens:
  • deeg 30 minuten laten rijzen in de oven bij 50 ℃; 
  • weer kneden; 
  • uitrollen op het aanrecht; 
  • deegplak op de bakplaat;
  • pizza tomatensaus fabriceren en uitsmeren; 
  • kaas, gehakt, ham, salami, tonijn, paprika, champignons en wat je maar wilt erop, en vervolgens 
  • bakken in de oven bij 180 ℃.
Ach de meesten van jullie zullen wel weten hoe zoiets moet, maar ik wist het niet en vond het leuk om te doen. Van de week ga ik het zeker nog een keer proberen en wil ik ook eens aan de gang met brood bakken. Volgens m'n zwager verschilt de bereiding van het brooddeeg nauwelijks van het deeg zoals we dat voor de pizzabodem gemaakt hebben. Wel moet ik het volgens hem na de tweede keer kneden nog weer een kwartiertje laten rijzen (niet in de oven).

Qua tijdsbesteding is deze pizza natuurlijk niet de snelle hap, waar ik het aan het begin van m'n blogje over had. Maar daar zijn nog genoeg alternatieven voor.

Tenslotte nog een vraagje. Van verschillende kanten hoor ik dat er bij het bakken van de pizza's vaak te veel vocht op komt staan. Ook mijn zwager had het er erover. Kennen jullie dat probleem ook en wat doe je er eventueel aan om het te voorkomen?

7 opmerkingen:

  1. Wat ik altijd maak is een snelle versie met in plaats van gist bakpoeder. Dus dan is het mengen, bakpoeder erdoor en hop uitrollen maar. Het hoeft niet te rijzen. Vind ik zelf wel makkelijk en eerlijk gezegd proeven de mannen hier geen verschil (ik eet zelf geen gluten)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook iets om te proberen, want als het niet uitmaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gierstvlokken of paneermeel wil wel goed helpen tegen teveel vocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pizza maak ik nooit zelf, maar wel quiche en die bodems hebben ook de neiging nattig te worden.
    Om dat te voorkomen strooi ik altijd wat paneermeel op de deegbodem voor ik de vulling erin doe.
    Dat werkt goed. Misschien voor pizza ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet het er mooi uit zeg! Net opgerolde koek!

    BeantwoordenVerwijderen