zaterdag 29 november 2014

Pinterest

Wij hebben een krant en die ruilen we 's zaterdags, of eigenlijk 's maandags altijd met de buren. Dat wil zeggen zij de krant en wij de Margriet. Niet dat ik de Margriet zoveel lees maar af en toe zie ik wel eens wat op het voorblad staan en dan sla ik hem toch open. Nu zag ik vanochtend toevallig?? een tweetal onderwerpen die m'n aandacht trokken. Eén ging over het "Nieuwe Werken" en het andere over "Pinterest". Het "Nieuwe Werken" zet ik even op m'n lijstje met onderwerpen waar ik het nog een keer over wil hebben. Maar omdat ik het een paar dagen geleden gehad heb over Bloggen, Twitter en Google Alerts, vond ik het een mooie gelegenheid, om in vervolg daarop in de wereld van Pinterest te duiken.

Wat is Pinterest
Min of meer samengevat lees ik in de Margriet:
"Je kunt de site misschien het beste vergelijken met het verzamelen van plaatjes en recepten, zoals we dat tot voor kort deden. We scheurden ze uit bladen en kranten en stopten ze bijvoorbeeld in een multomap. Terugzoeken werd, als het erg veel werd, soms lastig. Dat zou nu verleden tijd zijn. Elke foto, plaatje, video of wat je anderszins online tegenkomt, kun je als het ware op je eigen digitale prikbord (vast)pinnen. Zo heb heb je in één oogopslag al je interesses en inspiratiebronnen in de vorm van "Pins" bij elkaar. Indien gewenst kun je voor een aantal verschillende thema's een bord aanmaken, om zo enige orde in de dreigende chaos te scheppen.
Behalve je eigen digitale prikbord, kun je ook de borden van anderen die voor jou op de een of andere manier interessant zijn volgen." 
Inloggen
Ik ga naar "nl.pinterest.com" en daar klik ik op "Inloggen". Ik zie dat ik kan inloggen met m'n Twitteraccount, dus daar maar op geklikt. Om de een of andere reden werkt het niet. Daarom maar (weer) een nieuw account aangemaakt. Ach misschien maar beter ook.

Wat vind ik leuk
Nadat het inloggen is gelukt wordt me gevraagd wat ik leuk vind. Met andere woorden om enkele interesse gebieden aan te geven. Ik moet zeggen het ziet er gelijk al best wervend uit. Voorlopig vink ik de onderstaande onderwerpen aan: 
  • eten, recepten
  • wandelen
  • geschiedenis
  • boeken
  • fotografie
  • glutenvrij
  • paleolitisch
  • technologie



Daarna volgt de vraag om een netwerk te selecteren (Facebok of Twitter). Dan kan ik ook "vrienden" met dezelfde interesses als ik volgen. Ik vind het welletjes zo en klik op overslaan. "Overslaan? " vraagt Pinterest . "Zo mis je de nieuwste projecten en interesses van iedereen". Ik klik nog een keer op "Overslaan". Nu begrijpt Pinterest me en vraagt nog of ik een "Pin It-knop" aan Chrome wil toevoegen. Omdat ik had gelezen dat dit één van de clous van het hele systeem is, klik ik bevestigend. Met de Pin It-knop kun je, zo staat er, leuke dingen op het internet gemakkelijk pinnen. 

Een allereeerste indruk
Na het voorgaande proces te hebben doorlopen krijg ik een eerste verzameling prikborden te zien. Ik klik op een willekeurig prikbord en zie opnieuw een verzameling plaatjes met verder weinig info.
Vervolgens heb ik bovenaan bij "Zoeken" aangegeven, dat ik iets over gebak wilde weten. Dat leverde al wat meer op. Ik zag een bokkepootjestaart die me wel lekker leek. Na wat proberen opende zich de bijbehorende pagina. Daar stonden een paar mooie foto's van een dergelijke taart, inclusief het complete recept. Ook kon ik nog doorklikken naar de blogsite van de "Pinster" die de taart op haar prikbord had geplaatst. Daar heb ik een berichtje achtergelaten waarin ik haar bedankte voor haar virtuele taart.

Tenslotte
In de Margriet lees ik nog dat Pinterest bijvoorbeeld ook als medium gebruikt zou worden om personeel te werven en dat mensen hun CV erop zouden achterlaten.
Vooralsnog smaakt het naar meer en wil ik er zeker nog eens verder naar kijken, maar nu even niet. 

Wordt vervolgd.






2 opmerkingen:

  1. Heel verslavend kan Pinterest zijn. Ik kan er zo een half uur op stuk slaan.
    Ik maak er veel gebruik van om ideeen te zoeken voor een kinderfeestje of knutselprojecten voor de kinderen. En recepten, de ene nog smakelijker dan de andere!

    Leuk trouwens hoe je uitlegt hoe dergelijke zaken op het web werken. Heel leerzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel. Maar ik ben zelf ook echt aan het zoeken hoe e.e.a.werkt.

    BeantwoordenVerwijderen