vrijdag 28 november 2014

Heel StapStories Bakt

Vandaag moest het er maar eens van komen. Waarvan? Nou, van broodbakken natuurlijk. Na de instructie van m'n zwager vorige week, de mouwen opgestroopt. Het is toch grijs en koud buiten, dus aan de gang. Eerst wat boeken en de gebruiksaanwijzing van de oven bestudeerd. Ik lees o.a. dat voor het bakken van brood de oven moet worden ingesteld op onder- en bovenwarmte, de temperatuur op ca 200 ℃ moet staan en dat t.z.t. het bakblik midden in de oven geplaatst moet worden.
Goed maar nu eerst de ingrediënten (bloem, gist, olie en water) klaar zetten en kneden maar. Toen ik al een tijdje heftig aan het kneden was vroeg N: "heb je er geen zout in gedaan"? Oh ja,vergeten. In het DKA (de Kleine Aarde) boekje "Brood uit eigen Oven" las ik nog hoe belangrijk zout is. Niet alleen voor de smaak, maar ook voor de structuur van het brood. Nou ja, dan achteraf nog maar zo goed mogelijk er doorheen gekneed. Zal mij benieuwen.

Het rijzen
De rijskamer
Ik zet de deegkom met daaroverheen een natte doek, in de "rijskamer", oftewel de convectorput van de verwarming. Na ongeveer 3 kwartier blijkt het mooi te zijn gerezen en het ruikt een beetje zurig. Daarna weer kneden, uitrollen tot een lap, weer oprollen, rol met de naad naar beneden in het broodblik deponeren, het geheel wat aandrukken en tenslotte het blik weer terug de convectorput in.

Het bakken
Na 3 kwartier kon het bakblik de voorverwarmde oven in. Over of het deeg de tweede keer wel zo mooi gerezen was, had ik zo m'n twijfels. Maar ik moest het er mee doen. Tijdens het bakken tuurde ik af en toe in de oven en zag het nog wel wat rijzen. maar zo hoog als ik had verwacht, nee dat werd het niet. Het rook overigens wel steeds lekkerder in huis.

Het storten
Na 55 minuten haalde ik het blik uit de oven. Niet nadat ik het brood bovenop nog even met wat water had besmeerd en daarna nog een minuutje in de oven had laten staan. Het storten ging soepel.
En daar was het dan m'n eerste eigen gebakken brood. Wel een beetje compact brood. Eigenlijk een beetje erg eh........ compact. Eerst maar eens laten afkoelen en dan proeven. Hmm wel lekker. Nee echt lekker en helemaal gaar. Met het zout was het kennelijk ook nog goed gekomen. 

Tenslotte
Voor de volgende keer wil ik:
  • een mengsel nemen van bloem en tarwemeel;
  • nog eens goed naar de afmetingen van m'n bakblik kijken en de in verband hiermee te gebruiken hoeveelheden; 
  • nog eens goed naar het rijzen kijken;
  • de oventemperatuur iets lager instellen en dan iets langer bakken (een uur bij 190 ℃).

N.B. Net nog even op internet gekeken. Daar vond N, dat je de gewenste inhoud van je bakblik kunt vaststellen, door de gebruikte hoeveelheid meel met 5 te vermenigvuldigen. Dus als je een brood bakt met een hoeveelheid van 500 gr meel, dan zou de inhoud van je bakblik 2500 cc moeten zijn.

Geraadpleegde boekwerken
  • Brood uit eigen oven; De Kleine Aarde, Boxtel, 1985.
  • Dat doen we zelf wel; Teunie Luijk-Bakker, 2010.
  • Het nieuwe kookboek; H.H.F. Henderson, Directrice van de vakschool voor meisjes voor Leiden en Omstreken e.a., 1972.
  • Handleiding Pelgrim oven.

5 opmerkingen:

  1. Leuk dat je zelf je brood gebakken hebt en het lekker is ook nog :-)
    Zelf bak ik regelmatig speltbrood.
    Alleen zelf kneden lukt niet ivm neuropathie maar ik heb een goede keukenmachine die dat voor me doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Als ik je nog een vraag mag stellen. Waar en hoe laat je het deeg rijzen?

      Verwijderen
    2. Op de vensterbank boven de verwarming momenteel. In een kom met ingevet plasticfolie erop. En later nog 'n keer in de vorm met ingevet plastic erop.
      Daarna wordt het gebakken.

      Verwijderen
  2. Ik bak al meer dan 30 jaar zelf ons brood in een heteluchtoven en daardoor kan ik 8 broden ineens bakken (2 baklagen met 4 broodvormen naast elkaar). Eens de borden gebakken en afgekoeld, snijd ik ze en verpak ze in dagporties om te diepvriezen. De kost van de verbruikte elektriciteit voor het bakken, kan ik verdelen over mijn 8 broden. In de stookperiode heb ik dna ook nog het voordeel dat de warmte van de oven de keuken en living ook een beetje mee verwarmt zodat de chauffageketel minder aanslaat. Aan de foto van je ingrediënten te zien, werk je precies met korrelgist ? Ik gebruik altijd verse bakkersgist omdat ik het resultaat beter vind als er verse gist gebruikt wordt. Veel bakplezier.... liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip. Als ik aan jou dezelfde vraag nog mag stellen. Waar en hoe laat je het deeg rijzen?

      Verwijderen